Ett elelement i fritidshuset har lagt av. Elementet är fast installerat och har fungerar troget i 40 år. Men nu är det dags för ett nytt. Finner att det nu finns element (radiatorer) med wifi. Perfekt, då kan jag styra elementet även då jag inte är i stugan.
Men, alla tillverkare verkar ha en egen app för att styra just deras element. Hur framtidssäkert är det? Misstänker att jag inte kan räkna med app-support i 40 år. Hur fjärrstyr jag elementet när appen inte längre funkar och tillverkaren gått i graven? Finns det mer generiska lösningar (för fast installation) som har större chans att överleva i vår snabba teknikutveckling?
 
Om du vill ha app-styrning köp ett ”vanligt” element och en smartplug för styrning. Ger basic styrningsnivå (av/på), kostar inte många kronor och går enkelt att uppdatera (byta ut) om/när den inte stöds längre.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt tänkt! Väldigt få som tänker på just den aspekten sen blivit väldigt snopna när företaget konkar eller lägger ner produkten och appen slutar fungera.

Som ovan skrev så är en smartplug för av/på nog ett bättre alternativ om du vill ha fjärrstyrning. Den går att byta ut relativt billigt.
 
Flipbed Flipbed skrev:
Helt rätt tänkt! Väldigt få som tänker på just den aspekten sen blivit väldigt snopna när företaget konkar eller lägger ner produkten och appen slutar fungera.

Som ovan skrev så är en smartplug för av/på nog ett bättre alternativ om du vill ha fjärrstyrning. Den går att byta ut relativt billigt.
Just SmartPlug har slutat supportas.
För att slippa ta ett internetabbonnemang till sommarstugan brukar man köra med en SMSlösning.
 
Om varje element har sin egna webbsida så att man kan surfa in till elementet så borde det fungera även om tillverkaren lägger ner appen etc, däremot blir det krångligare än med appen.
 
Något såpass högt prioriterat som att värmen fungerar vill då inte jag varken koppla ut mot internet eller lägga i händerna på någon app. Det ska fungera autonomt, bara det får ström, och inte kunna påverkas utifrån.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Kan ju vara värt att köra på en app (så länge det funkar) för att få bekvämligheten att kunna kontrollera värmen. Skulle dock inte bytt ut alla element till samma system utan bara ett centralt placerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.