Ska bygga en liten stuga på tomten (ca 35-40 kvm) och funderar på att sätta in elelement och varmvattenberedare istället för golvvärme (från löuft/vatten) och tappvatten enligt ursprunglig plan.

Anledningen till detta är ekonomisk. Kulvert för varmvatten och värme kostar en massa och även den vattenburna golvvärmen kostar en del så skillnaden blir kanske 25 000 kr.


Jag ska ha 195mm isolering i väggar, 200mm i golv och 300mm i tak. Fönster med u-värde 1,1.

Vad tror ni det kostar i att värma ca 35-40 kvm med element under vintern? Förstår att man inte kan svara exakt på detta, men en uppskattning vore fint, för jag har ingen aning.
 
Hur många element? Bebodd året runt? Kanske en luft/luft om den ska bebos året runt?
 
Första året kommer den vara bebodd året om då min bror ska flytta in i den. Det är öppen planlösning mellan kök/vardagsrum med ett separat sovrum så två element borde väl bli bra? På badrummet blir det golvvärme.
 
Jag hade isåfall valt en luftvärmepump och inte elelement.

En fördel med el är att ni kan mäta elförbrukningen till stugan om den ska hyras ut sen. Har ni värmesystemet påkopplat är det svårare att veta hur mycket energi stugan förbrukar.

Å andra sidan kanske det är dumsnålt att inte sätta in en kulvert. Ni ska ju ändå gräva ner V/A och el, antar jag. Vad är marginalkostnaden för en kulvert? Det finns ofta kulvert till salu på blocket.
 
2 element kanske inte räcker, beroende på ytan på respektive rum, det behövs nog ett i hallen, två i v-rum/kök. Jag gissar med detta upplägg ca 400-500kr/månad (förbrukningskostnad, ej fasta avgifter) i snitt om det finns tvättmaskin/tumlare och fullutrustat kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.