Hallå där,

jag har en gammal frånluftsvärmepump (ElektroStandard Autoterm 380, 1996). Den krånglade förra året och efter mycket frustration fick jag byta både motorventilen och cirkulationspumpen (9000SEK kostnad - felsökning, delar etc). Allt funkade bra sedan dess.

I höstas var jag försiktig med att avlufta elementen och själva pumpen. Jag vet inte om detta har någonting med mitt nuvarande problem att göra, men grejen är att nu mäter jag en inomhustemperatur på 18-19 grader när pumpen "känner av" att jag har 20-21 grader. Det spelar ingen roll om jag ställer in önskade temperaturen till 22 grader, det blir aldrig så varmt i lägenheten. Jag har även märkt att varma vattnet är inte lika varmt som förut. Kan det vara termostaten som krånglar till det hela?? Jag är alltså trött med det här! Ska man köpa en helt ny värmepump?? Jag vill inte spendera en förmögenhet till en massa reparationer om i slutändan kommer jag ändå behöva köpa en ny värmepump. Tips mottas med tacksamhet!!

mvh
anasof
 
Brukar gå att få det mesta att fungera bara någon vet exakt hur den fungerar. Prova att ställ frågan på www.varmepumpsforum.com under rubriken värmepumpar, frånluftsvärmepumpar och IVT. Kan finnas andra som har den, kan den och sparat bruksanvisningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.