Funderar på att byta till ett elektroniskt dörrlås, typ Yale doorman, på en av våra dörrar. Praktiskt med ett kodlås, men känner mig lite tveksam till att byta ut ett fungerande lås som har suttit där sen huset byggdes för över 70 år sedan mot ett elektriskt. Begär såklart inte att låset ska hålla och att elektroniken ska fungera i flera decennier, men 10 år ser jag i alla fall som ett minimum. Är det rimligt? Dörren är skyddad från väder och vind och vi bor i södra Sverige om det har betydelse.
 
Mekaniska lås håller betydligt längre än elektroniska/smarta lås men den senare medför en viss bekvämlighet.
Beroende på vad man har för krav och önskemål så kan ett smart lås vara lämpligt t.ex borttappade nycklar eller uthyrning är saker som underlättas men även om man vill se när och om barnen kommer hem mm.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
@
B battery skrev:
Funderar på att byta till ett elektroniskt dörrlås, typ Yale doorman, på en av våra dörrar. Praktiskt med ett kodlås, men känner mig lite tveksam till att byta ut ett fungerande lås som har suttit där sen huset byggdes för över 70 år sedan mot ett elektriskt. Begär såklart inte att låset ska hålla och att elektroniken ska fungera i flera decennier, men 10 år ser jag i alla fall som ett minimum. Är det rimligt? Dörren är skyddad från väder och vind och vi bor i södra Sverige om det har betydelse.
Vad för elektronik håller i 10 år? Du får nog vara nöjd om det håller 5 år. Tror jag haft mitt i drygt tre år ..
 
@ @ndreas skrev:
Vad för elektronik håller i 10 år? Du får nog vara nöjd om det håller 5 år. Tror jag haft mitt i drygt tre år ..
Skulle våga påstå att det mesta som inte används oförsiktigt borde klara av minst 10 års användning.

Räcker att ta en titt hemma så är medelåldern på all hemelektronik minst 10 år gammal nu... och funkar bra fortfarande.

Datorer och mobiltelefoner ej medräknat i detta.
 
När vi funderade på att byta lås för två år sen pratade jag med ett par låssmeder. En tyckt det var mycket praktiskt, men hade fått byta lås efter fem år och trodde att det var vad man kunde räkna med.
Det blev bara byte av cylindrar.
 
B
Det mer irriterande är väl att det kräver batteribyten/batteriladdning. Vissa saker vill man att det bara ska fungera och glömma.
 
Dom Yale jag stött på som är lite äldre har inte haft elektronik som pajat utan snarare att dom börjat kännas rackiga i handtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.