är det bara att stoppa in änden i väggutaget för att hitta fas och nollan? strömmen ska alltså vara påslagen ? har även 3 lösa kablar från en vägg som ja vill se vad som är vad.. och hur indikera mätaren om det är fas eller nollan? tacksam för svar.. glad amatör!!!

länk här
http://www.jula.se/elektronisk-testpenna-404114
 
Du kan använda det instrumentet under förutsättning att du vet dess begränsningar och hur resultatet ska tolkas. Utifrån beskrivningen ser jag bara att det har en enda funktion - att ge en indikation på att det möjligen finns spänning.
 
gasto skrev:
är det bara att stoppa in änden i väggutaget för att hitta fas och nollan? strömmen ska alltså vara påslagen ? har även 3 lösa kablar från en vägg som ja vill se vad som är vad.. och hur indikera mätaren om det är fas eller nollan? tacksam för svar.. glad amatör!!!

länk här
[länk]
Ta inte illa upp men jag har läst en del av dina tidigare frågor här på forumet under veckan och ärligt talat känns det inte riktigt som att du har någon större koll på framförallt vad som kan hända. Jag skulle råda dig att kontakta en elektriker.
 
Eller har vi ett troll... :)
 
Jenspeh skrev:
Eller har vi ett troll... :)
..kan iofs vara så :confused:
 
Du ser INTE skillnad på vad som är nolla och vad som är skyddsjord. Det är farligt att blanda dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.