finns det någon elektronisk 3fas elmätare med funktionen att man kan nollställa den? Tanken är att man ska kunna nollställa den och läsa av förbrukningen månadsvis. Såg två-tre mätare på elbutik.se, kan de tänkas ha den funktionen?
 
Varför måste du kunna nollställa den?
 
Antagligen för att han ska slippa räkna. :D
 
Det är så att min far hyr ut två stycken hus som delar på samma elabonnemang. I vadera hus sitter det en gammal, begagnade elmätare som en elektriker monterat vid centralerna som hyresgästerna hittills läst av själva månadsvis. Just nu så håller det ena huset på att rustat och då ligger det nu mellan valet och kvalet om det ska delas upp och bli egna abonnemang eller om det ska fortsätta ett tag till som det varit.
Men självavläsning bygger ju på att hyresgästerna är noga och läser av riktigt och inte haftar till någon summa och därför tänkte jag om det fanns elektroniska elmätare som går att nollställa. Som då visar, svart på vitt vad förbrukningen ligger på varje månad. Alt. att det sparas i minne månadsvis eller dyl.

I såfall är ju det ett alternativ att överväga.

//Patrik
 
men då kan ju hyresgästen nollställa.....
 
el_richard skrev:
men då kan ju hyresgästen nollställa.....
Jo, men pappa ser fortfarande den totala räkningen och då ser han om du inte stämmer.

Det är ju lite billigare än 30 000 kr för anslutningsavgift och dyl.

//Patrik
 
Den med trippmätare verkar ju smidig för ändamålet, låt hyresgästen nollställa en gång i månaden när han betalar hyran och gör sedan avstämning på den ackumulerande mätaren en gång om året eller liknande.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jo, men pappa ser fortfarande den totala räkningen och då ser han om du inte stämmer.
Och sen då???
Vem ska bevisa vad?

Nä låt du de gamla mätarna sitta kvar, är mitt råd.
 
Jag ser då ingen vinst med att kunna nollställa, snarare tvärt om om inte den totala förbrukningen sparas på något vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.