Formuleringen rubriken kanske inte blir den bästa men men, här kommer min fråga.

Du installerar ett antal seriekopplade dioder, som i sin tur är kopplade till en trafo uppdelat så att det inte ska vara någon fara för att kablarna ska bli för varma enligt beräkningar.
Dock som så är strömmen som kan dras från AC/DC adaptern högre än vad kablarna mellan dioderna skulle klara av utan att bli för varma.

skulle de då igentligen kopplas in en smältsäkring efter trafo för att omöjliggöra överbelastning.

Skylten som dessa dioder kommer sitta i ska sättas upp på en
plåt som sedan sitter i något betongliknande material.

Om jag inte förklarat nog bra så får säga till så ska jag försöka förklara det bättre.
 
Nu har jag ju noll erfarenhet av att bygga egna elektronik-prylar.. men de känns ju lättare att köpa en transformator med inbyggd överlast/överhettningsskydd som är så pass lågt att den bryter innan ledarna/dioderna skadas?
 
Rrrrr skrev:
Nu har jag ju noll erfarenhet av att bygga egna elektronik-prylar.. men de känns ju lättare att köpa en transformator med inbyggd överlast/överhettningsskydd som är så pass lågt att den bryter innan ledarna/dioderna skadas?
Helt klart Har du rätt i detta, men nu är det just denna trafo som kommer användas, vissa arbeten kommer på lite väl snabbt, och diodantalet, samt ledararean mellan dessa var väl inte beräknat i nog god tid för att införskaffa den optimala trafon.

Så man gör det bästa av situationen, försöker nu mest se vad folk har för synpunkter angående detta.

Detta är inte mitt projekt igentligen, men ändå intresserad av folks åsikter angående installationen.

Strömförbrukningen är uträknad, så det ska dock inte vara några problem om nu in den någon/några komponenter strular och börjar dra mycket mer ström än de ska.

Är inte heller så Elektronikinsatt själv, men som sagt intresserad av att höra vad folk tror.

DC Output är 12v, och ca 8A delat på 2 utgångar, om det skulle vara av nåt intresse att veta.
 
Redigerat:
Och använda "kablar" som är nog grova.
 
Elrandhir skrev:
Formuleringen rubriken kanske inte blir den bästa men men, här kommer min fråga.

Du installerar ett antal seriekopplade dioder, som i sin tur är kopplade till en trafo uppdelat så att det inte ska vara någon fara för att kablarna ska bli för varma enligt beräkningar.
Dock som så är strömmen som kan dras från AC/DC adaptern högre än vad kablarna mellan dioderna skulle klara av utan att bli för varma.

skulle de då igentligen kopplas in en smältsäkring efter trafo för att omöjliggöra överbelastning.

Skylten som dessa dioder kommer sitta i ska sättas upp på en
plåt som sedan sitter i något betongliknande material.

Om jag inte förklarat nog bra så får säga till så ska jag försöka förklara det bättre.
Jag har läst men inte förstått !

Du seriekoplar några dioder (med några kabelbitar då förstås) och är sedan rädd att kablarna inte klarar strömmen ???
Men dioderna klarar strömmen ???
Hur många ampere är det fråga om ?

Varför använder du inte lite grövre kablar ?
 
Jag tolkar frågan som att vid normal drift så drar kopplingen inte mer ström än vad kablarna tål. Men om ett fel skull uppstå i "diodarmaturen", så att man får en kortslutning, så kan trafon leverera mer ström än kabeln teoretiskt tål.

Efterssom trafon tydligen kan ge 8A (troligen något mer vid en olycklig kortslutningssituation) så bör ju antingen kablarna som är inkopplade tåla 8A eller så bör man säkra av. Nu kan jag inte förstå varför inte TS helt enkelt sätter lite grövre trådar (borde duga med 1,5kvmm). Det måste vara oändligt mycket enklare, billigare, mindre felrisk. Än att blanda in en säkring som kanske löser ut helt i onödan då och då.
 
se38005 skrev:
Jag har läst men inte förstått !

Du seriekoplar några dioder (med några kabelbitar då förstås) och är sedan rädd att kablarna inte klarar strömmen ???
Men dioderna klarar strömmen ???
Hur många ampere är det fråga om ?
Varför använder du inte lite grövre kablar ?
Dioderna är i satta i skyddande och kylande hölje, och kablarna är inte bytbara mellan dessa, annars hade självklart kablar med grövre area används.

Det är inte jag som utför detta arbeta, men har som sagt iallafall lite funderingar kring utförandet.

Varför man inte då bara skaffar dioder med kablar av rätt dimension etc etc beror på tidsbrist samt extra kostnader som kunden inte vill betala för.

Men som sagt, så länge inget går fel så att inte slingan skulle dra maximala möjliga ström, så kommer ju inget hända, samt att detta inte sitter till så att det skulle kunna medföra någon brandrisk, den sitter också på sådan höjd att den är omöjlig att komma åt.

Var bara lite nyfiken på att höra folks åsikter, det värsta som igentligen kan hända är att skylten slocknar.
 
Redigerat:
Man får bedöma risken för kortslutning och effekten av en kortslutning.
Är installationen är betryggande så att det svårligen kan bli kortslutning, eller är kablarna utsatta med risk för åverkan?
Sedan beror det på effekten av en kortslutning - kommer trafon att brinna upp eller på annat sätt orsaka fara?
Vill man slippa grubbla så sätter man dit en bilsäkring för några kronor.
Dock har jag inte sett skylten för hur det praktiskt skulle installeras. Man vill ju inte att nån tonårig ska gå förbi och rycka ur säkringen.

Edit: För en trafo som kan ge 8A skulle jag sätta dit en säkring.
 
Redigerat:
MAN SÄTTER INTE BILSÄKRINGAR i en starkströmsinstallation som detta trots allt är.

Om transformatorn kan leverera mer ström än vad ledningen klarar får man dela upp belastningen i flera grupper och avsäkra varje grupp.

Lämpliga säkringar
2A= 0.25 mm2
6A=0,75 mm2
10 A=1,5 mm2

Låter som någon sorts ljusskylt och sitter ledarna öppet så tål de säkert högre ström än ovan angivet.

Protte
 
uhuuu?? Dioder före en transfomator?? Tranformatorer brukar vilja ha växelström, inte något som först blivit halvvågslikriktat. Det här får du faktiskt förklara närmare!
 
mycke_nu skrev:
uhuuu?? Dioder före en transfomator?? Tranformatorer brukar vilja ha växelström, inte något som först blivit halvvågslikriktat. Det här får du faktiskt förklara närmare!

Självklart så sitter dioderna efter adaptern (Trafo med likriktare om du så vill), som ju gör om AC till DC, om inte detta kommit fram så har jag formulerat mig konstigt någonstans.
 
Det är väl lysDIODER vi diskuterar?

Protte
 
prototypen skrev:
Det är väl lysDIODER vi diskuterar?

Protte
Japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.