Hej,

Jag har en Elektrolux tvättmaskin Modell EWF1697HDW (91453314600) med ett par år på nacken som inte tömmer vattnet. Jag får ingen felkod. Centrifugeringen varvar inte upp och vattnet töms inte varken vid enbart tvätt eller separat centrifugering.
Om man manuellt tömmer maskinen mellan tvätt och under centrifugering så fungerar allt.

Jag har öppnat upp maskinen, kollat avloppsslang, slangen mellan trumma och pump, såklart även "filtret" och inte hittat något. Kör man själva pumpen med separat matning så snurrar den på ganska bra utan missljud.

Kan det vara tryckvakten? Jag vet inte riktigt vilken roll den har i samspelet mellan tömning/påfyllning men jag fick för mig att den bara påverkar påfyllning?

Tacksam för alla tankar och funderingar, om jag inte får detta löst i helgen så blir det en ny maskin.
 

Bästa svaret

Kan ju vara pumpen som inte orkar trycka iväg vattnet.
 
A
troligvis pumpen det finns en dålig serie som beter sig så här
 
Tack för svaren. Då beställer jag en ny pump och testar. Funkar det så har jag sparat in tusenlappar mot att köpa en ny. Funkar det inte så är det inte hela världen.
 
A
krikur krikur skrev:
Tack för svaren. Då beställer jag en ny pump och testar. Funkar det så har jag sparat in tusenlappar mot att köpa en ny. Funkar det inte så är det inte hela världen.
finns billigare ascoll pumpar än original
 
krikur krikur skrev:
med ett par år på nacken som inte tömmer vattnet.
du har 3 års reklamationsrätt enl. lag
 
A
T tergo skrev:
du har 3 års reklamationsrätt enl. lag
Gjordes 2012
 
Det är precis som electroluxaren är inne på ingen garanti kvar på maskinen. Pumpen är en Askoll, möjligen att den är bytt en gång redan eller att original är av samma märke.

Jag har testat lite mera med maskinen idag, har lyckats få den tömma en gång via pump och avloppsslangen men vad det beror på att det fungerade denna enda gången vet jag inte. Får en ny pump på tisdag så vi håller tummarna att det löser problemet. Om inte dyker det kanske upp en ny tråd kring vilken maskin för en större familj som rekommenderas om man ska köpa nytt :)

Tack så länge!
 
Har nu bytt pump och allt fungerar igen.

Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Richard Möller och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.