Hur byter man fuktsensorn och stödfuktsensorn på en Elektrolux Husqvarna Torktumlare - QW9281..?

Jag gissar att det är dessa som behöver bytas, eller vad tror ni?

Det är nämligen så att min torktumlare stänger av sig efter någon minut, oavsett program och trots att tvätten är blöt.
Alla filter är rengjorda och även ludd som samlats inuti maskinen är borttaget (öppnade sidorna).
Maskinen ber även regelbundet om att klockan ska ställas in (vet ej om det är relaterat).
Jag ser inte att det på något enkelt sätt går att rengöra kondensatorn. Vet ni om det går på den här modellen?

Tacksam för hjälp!
 
A
V Viktoria_G skrev:
Hur byter man fuktsensorn och stödfuktsensorn på en Elektrolux Husqvarna Torktumlare - QW9281..?

Jag gissar att det är dessa som behöver bytas, eller vad tror ni?

Det är nämligen så att min torktumlare stänger av sig efter någon minut, oavsett program och trots att tvätten är blöt.
Alla filter är rengjorda och även ludd som samlats inuti maskinen är borttaget (öppnade sidorna).
Maskinen ber även regelbundet om att klockan ska ställas in (vet ej om det är relaterat).
Jag ser inte att det på något enkelt sätt går att rengöra kondensatorn. Vet ni om det går på den här modellen?

Tacksam för hjälp!
byt bottenplatta 5.000.- + 3h jobb
eller byt maskin då den är för gammal
 
  • Gilla
Viktoria_G
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
byt bottenplatta 5.000.- + 3h jobb
eller byt maskin då den är för gammal
Tack!
Är det pga kondensatorn?
Om man bara byter sensorerna (har sett att de går på ca 200kr sammanlagt)?
Dvs hur kommer man åt för att byta dem?
 
A
V Viktoria_G skrev:
Tack!
Är det pga kondensatorn?
Om man bara byter sensorerna (har sett att de går på ca 200kr sammanlagt)?
Dvs hur kommer man åt för att byta dem?
sitter sensor i trummans framkant byt som en del, du får riva hela maskinen, 3h jobb
men om den torkar på tidsprogram är detta inte felet
 
  • Gilla
Viktoria_G
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
sitter sensor i trummans framkant byt som en del, du får riva hela maskinen, 3h jobb
men om den torkar på tidsprogram är detta inte felet
Tack!
Den torkar inte, även om man ställer in ”tids-programmet”. Den stänger alltid av efter någon enstaka minut.
Jag ser stödsensorn som sitter inne i trumman. Jag ser att den har några skruvar. Måste man skruva mer än de synliga skruvarna i trumman för att byta den?
Hur kommer man åt andra sensorn? Var ligger den? Vilka delar måste skruvas loss för att nå den?
 
A
V Viktoria_G skrev:
Tack!
Den torkar inte, även om man ställer in ”tids-programmet”. Den stänger alltid av efter någon enstaka minut.
Jag ser stödsensorn som sitter inne i trumman. Jag ser att den har några skruvar. Måste man skruva mer än de synliga skruvarna i trumman för att byta den?
Hur kommer man åt andra sensorn? Var ligger den? Vilka delar måste skruvas loss för att nå den?
Då är det inte fel på denna sensor,
det finns en temp sensor bkom kompressorn som bla styr kylfläkten annars finns det inga tempsensorer,
Går kylfläkten?
Startar kompressorn?

Ett långskott är att den inte tömmer vatten och att pumpen sitter fast, men jag tror att den visar detta med felkod
 
  • Gilla
Viktoria_G
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Då är det inte fel på denna sensor,
det finns en temp sensor bkom kompressorn som bla styr kylfläkten annars finns det inga tempsensorer,
Går kylfläkten?
Startar kompressorn?

Ett långskott är att den inte tömmer vatten och att pumpen sitter fast, men jag tror att den visar detta med felkod
Tack!
Maskinen visar ingen felkod alls.
Värmen verkar gå på och den korta tid den går, verkar vatten öka i vattenuppsamlaren.
Allt ser normalt ut, men den stängs av hela tiden.
Hur gör jag för att byta den sensorn?
Finns det några kommandon som inte finns i i bruksanvisningen, som skulle kunna hindra den från att stanna?
 
A
V Viktoria_G skrev:
Tack!
Maskinen visar ingen felkod alls.
Värmen verkar gå på och den korta tid den går, verkar vatten öka i vattenuppsamlaren.
Allt ser normalt ut, men den stängs av hela tiden.
Hur gör jag för att byta den sensorn?
Finns det några kommandon som inte finns i i bruksanvisningen, som skulle kunna hindra den från att stanna?
men går kylfläkten?
går inte kylfläkten så är det inget fel på denna givaren i heller, däremot kan fläkten gå och då drar den med sig kretskortet oxå.
går kylfläkten är det kompressorn och vi är tillbaks på mitt första inlägg - byt botttenplatta -

tidsprogram är ingen kontroll på mer än kompressorn
iofs kan man prova att byta denna givare då den är billig sitter bakom kompressorn så plocka ner hela maskinen så att bottenplattan syns så hittar du givaren, den sitter med en fjäder som man måste se för att få bort och inte minst få dit.
 
  • Gilla
Viktoria_G
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
men går kylfläkten?
går inte kylfläkten så är det inget fel på denna givaren i heller, däremot kan fläkten gå och då drar den med sig kretskortet oxå.
går kylfläkten är det kompressorn och vi är tillbaks på mitt första inlägg - byt botttenplatta -

tidsprogram är ingen kontroll på mer än kompressorn
iofs kan man prova att byta denna givare då den är billig sitter bakom kompressorn så plocka ner hela maskinen så att bottenplattan syns så hittar du givaren, den sitter med en fjäder som man måste se för att få bort och inte minst få dit.
Hur gör jag så att bottenplattan syns?
Jag har lyckats ta bort sidorna och toppskivan, men hur får jag bottenplattan tillgänglig?
 
A
V Viktoria_G skrev:
Hur gör jag så att bottenplattan syns?
Jag har lyckats ta bort sidorna och toppskivan, men hur får jag bottenplattan tillgänglig?
lyfta ut trumman eller ta bort motorn som driver trumman
 
electroluxaren skrev:
lyfta ut trumman eller ta bort motorn som driver trumman
Tack!

Hur kommer man åt den?
 
A
V Viktoria_G skrev:
Tack!

Hur kommer man åt den?
Demontera hela maskinen
Topp, höger sida, bakgavel mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.