Tjipp!

Funderar på skippa dragregulatorn och mekaniska spällanordningen som finns på min Albin Specialcombi 425 och ersätta det med nån typ av elektriskt spjäll så man slipper den här jäkla pyreldningen.

Fulla spjäll till 95grader och sen klappar det igen...var min tanke.

Visst finns det sån spjäll-kontstruktion att köpa?
Tänkte ett tag på en håll-magnet och en termostat i panntoppen....men kan va kul å se om det finns färdiga lösningar, och hur de är konstruerade.

En Laddomat 4030 och en acc-tank ska kopplas till pannan för övrigt...
 
Redigerat:
Varför stänga pannan när den nått perfekt arbetstemp?
Stäng spjället när rökgastempen gått under en viss nivå istället!

När du har laddomat och acctank, så kommer tempen att ligga konstant hela eldningen. när tanken är full ska du inte lägga i mer ved.


Mats
 
Hummm...vad händer om man inte använder dragregulatorn, stänger istället spjället på nedåtgående rökgastemp...och acc-tanken är fulladdad...men det är ved kvar?
Kokningsrisken är väl det jag tänker snarast på med andra ord...


Men visst är det så att det är bättre att låta spjället vara fullt öppet för att få bättre förbränning, mindre tjära osv.
Men om man stänger spjället först på nedåtgående rökgastemp så har man inget som begränsar mot överkokning...


Kom gärna med förslag/tillrättavisningar till en novis... ;)


Jo att jag inte ska elda med då tanken är varm är jag fullt medveten om...men samtidigt vill man ju ha ett system som man inte behöver vara hemma å passa hela tiden....

/Henke
 
Du lär dej beräkna iläggen med tiden.
 
Förvisso, men det är ju en jäkla skillnad om man eldar bara björk eller bara tör-gran...
 
Nåja, ni menar alltså att jag bör skippa dragregulatorn, använda rökgastermostaten till att stänga tilluftspjället när den går under ...vaddå för temp förresten?

Och hur fasiken ska man enklast lösa detta då rökgastempen är låg då man börjar elda, men ändå vill man ju att spjället ska vara öppet.
En hållkrets som jag inte begriper hur jag enklast löser..

Nåja, det funkar ju med dragregulatorn, men det känns som att man skulle minska beläggningarna i pannan om man fick öppnare spjäll under hela eldningen och sen klappa igen den då fyren brunnit ut.
Samtidigt vill jag ju ha ett överkokningsskydd också.

Tur att man har tid att fundera...hehe!

/Henke
 
HenkeBoy skrev:
Förvisso, men det är ju en jäkla skillnad om man eldar bara björk eller bara tör-gran...
Det lär du dej också lika snabbt som att cykla :). Först är man ju försiktig och efter en vecka och en kokning kan man det :).
Eller föredrar du att slösa med ved , koka tjära, och tillverka egen grillkol i din Albin?
Lycka till!
gaia
 
Jag skulle inte använda regulatorn till dragluckan. Inte som kokskydd.

En idé:
Man kanske skulle ha den justerad efter mycket primärluft vid uppstart och när pannan kommit upp i arbetstemp så ska luckan vara inställd efter bästa inställning? Vid fläktstyrd panna så är det ju bra flås redan från början om jag fattat det rätt. Vid självdragspanna är borde öppna spjäll och inställd dragbegränsare(mellan panna o murstock) vara bra vid uppstart.

Bara spekulerar just nu.
 
gaia skrev:
Det lär du dej också lika snabbt som att cykla :). Först är man ju försiktig och efter en vecka och en kokning kan man det :).
Eller föredrar du att slösa med ved , koka tjära, och tillverka egen grillkol i din Albin?
Lycka till!
gaia
De sistnämnda alternativen är nog tyvärr vad tidigare ägare sysslat med :(
Pannan är tämligen tjärbelagd!

Jo nog fattar jag att man lär sig elda rätt snabbt...
Optimalt vore ju om en vedladdning skulle räcka att värma acc:en, men det är väl tveksamt på 25kw gamm-panna...

Återstår gör ju trots allt hur jag löser att få igen spjället efter rökgastempen går ner....och att det hänger uppe vid tändning av pannan fram till avsvalning.

Lösningar?
 
Jag hade en Siggestedt på min förra panna, som funkade så.
Det var två termostater och elektromagnet.
Man hängde upp kedjan på en krok så att luckan stod öppen, och när inställd temp på ena termostaten slog till så lyfte magneten av kedjan och höll luckan öppen, sedan stängde den den andra termostaten luckan om pannan blev för varm. När brasan var slut och pannan kallnade så slog magneten av och luckan stängde.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.