Just nu har jag ett element på träförter och förlängnigssladd som jag håller varmt i badrummet när vi inte är där (måste ha 15+ grader för att inte vattnet i ytterväggen skall frysa när det blir -20. Dumt draget).

Badrummet har badkar och golvbrunn och matta på vägar och golv. Mattan är väl sisådär, vid dörren är det glapp och glipor på väggmattan.

Kan man utan att skämmas koppla in sig på ljusknappen (infålld) och gå därifrån till ett element? Elementet kan sitta under knappen, kanske någon dm vid sidan om.

Skulle det se för jävligt ut om man gick med utanpåliggande från ljusknappen till elementet? Andra klipska idéer? Elementet hamnar ca 1 m från badkarskanten, men dryga 2m från duschhuvudet om det spelar någon roll för vilken IP-klass man bör ha. 800-1000W tror jag behövs.

Hela huset är JFB:at.
 
Det är väl inga större problem. Du måste ha nolla och ev. skyddsjord, om du inte sätter ett dubbelisolerat element. Sätt en förhöjningsram och gå med kabel eller list.
 
Fast installation rekommenderas av ledande(hihi) elektriker?

IP-klass?
 
-MH- skrev:
Fast installation rekommenderas av ledande(hihi) elektriker?

IP-klass?
Köp en radiator för badrum, finns en begränsning i hur varma de kan bli. Då får du IP44 också...
 
Faktisk bara IP24 hos Adax. Men det verkar räcka?
 
Siemens Unique har jag monterat en del av, trevligt element. Finns i IP24. Vet dock inte hur det ligger prismässigt men tror inte att det är så billigt. Adax VPS också IP24.
 
-MH- skrev:
Faktisk bara IP24 hos Adax. Men det verkar räcka?
Jadå, det är visst lite olika beroende på tillverkare. Men IP24 räcker fint.. som jag förstår det är du utanför område 2 också
 
Eftersom EKRK inte går, så får jag väl försöka få tag i EKLK 2x1,5 (och ett dubbelisolerat element). Mina letti är för 3G1,5 EKRK, och EKLK är ju grövre... :(
 
EKK går också.
 
Utanpåliggande EKK har jag lärt mig är Fult. Men kort sträcka kanske...
 
-MH- skrev:
Utanpåliggande EKK har jag lärt mig är Fult. Men kort sträcka kanske...
Eller exk...
 
C
Fast du ska nog inte koppla så att det styrs av brytaren, men det antar jag att du inte hade tänkt heller?
 
Nej, cheetah, det hade jag inte tänkt. :) Jag får försöka dra fram nolla dit (om det inte är gjort redan.

EXK verkar vara rätt kabel för mig, tack för tipset Akzid!
 
-MH- skrev:
Utanpåliggande EKK har jag lärt mig är Fult. Men kort sträcka kanske...
Du har lärt dig rätt.

//Patrik
 
Såhär två år senare har jag nu kommit så långt att jag har dragit blå och gulgrön fram till brytaren! :D

Det slog mig att det kanske är bäst att sätta en sådan där kombination brytare + uttag? Måste jag isåfall fräsa in en senildosa under befintliga, eller finns det något smidigt med halv eller hel förhöjning?

Alternativ klamra lodrätt inne i hörnet och sedan längs med mattkantn en meter in åt höger och sedan upp lite till utanpåliggande uttag. Är det OK med uttag i golvnivå i badrum, förresten? Har JFB som sagt.

Som ni ser är det inte så estetisk noga, det är ju ändå ett fritidshus. ;)
 
  • DSC_0067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.