Hjälpte min dotter att installera en diskmaskin. Nu efter några månade får hon elektriska stötar när hon kommer med metall mot metall.
Vad kan hon göra?
 
har haft ett liknande problem på jobbet i hyreslägenheter.

vad har hon för värmesystem? fjärrvärme? då kan detta vara boven i dramat...
det som finnas att göra då är att potensialutjämna.
 
Har du anslutning jord på rätt sätt? Gör det annars.
Hade liknande problem med potentialskillnader i köket innan då jag hade tygkablar i pansarrör, men sen elektrikern bytt till plast blev det bra. Isoleringen hade kanske spruckit på nåt ställe så att ström läckt ut, eller så var det jordningen som inte var tillräcklig. Vet ej vilket, men med nya trådar försvann "problemet".
 
Har nu googlat på vad en potensialutjämnare är men inte fattat så mycket:)
Hon bor i en hyreslägenhet med fjärvärme. Hon köpte en bättre begagnad diskmaskin som hon anslöt i en vanlig vägguttag. Det var inga problem i början men nu. Vad kan man nu göra som ikkekunnig? Kan man ledar bort strömmen på nåt sätt?
 
Det enda du kan göra är att du kallar på en elektriker som åtgärdar felet innan nån stryker med. Är man ikkekunnig kan man ingenting göra tyvärr. Det kan vara maskinens hölje som är strömförande om du inte anslutit den till jord riktigt i samband med fel i maskinen.
 
Redigerat:
Frågan är vad som är spänningsförande, diskmaskinen eller "plåten"

Eller är det så att det är statisk elektricitet som är problemet.

Protte
 
Det är det som är frågan, men vilket är svaret? Det är detta jag menar bör avgöras på plats av kunnig..
 
Sitter maskinen ansluten i ett jordat uttag
Ett "vanligt vägguttag" kan ju vara ett ojordat.

Har varit med om en liknande situation och då var det skyddsjorden som var dåligt ansluten i uttaget.
 
det problem som vi stötte på var att på ett eller annat sätt så uppstod det en spänning i rören från fjärrvärmen, virvlar som blir i rörens krökar kan leda till detta fenomen, mäter man mellan vattenrören och en känd jordpunkt i bostaden så har man en spänning, och det var detta som hyresgästen kände av.
vi potensialutjämnade alla rören och då försvann problemet.

så ett kontinutetstest av uttaget kan man ju börja med, ser det bra ut, så är det bara att mäta mellan ett vattenrör och jorden i det uttag som diskmaskinen är ansluten.

vattenrören är ju sammanbundna med diskbänken, därför händer detta som jag tror är felet, om nu inte jorden är kass i uttaget.

finns JFB i anläggningen?
 
Tack för alla svar! Hon får inte riktiga stötar utan såna som man kan får i affären tex, alltså elektisk uppladning. Och därför undrar jag om man inte kan leda bort det, vet att förr var ofta heltäckningsmattor boven i det. Men det här är köket med en plastmatta. Konstigtvis var det inga problem under sommaren men har börjat nu. Det måste vara nånting med luftfuktigheten.
Kan man ladda ut sig själv på nåt sätt innan man tar i diskmaskinen? :)
 
Alexej, först och främst får jag passa på att hälsa dig välkommen till forumet.
Det kan mycket väl vara statisk elektricitet, men frågan är vart det kommer ifrån. Givetvis kan fukten vara en orsak, men jag skulle starkt vilja plocka bort ditt "måste" i den meningen. Det finns många saker som förändras när vi går mot kallare tider. Värmen går igång i husen, kanske andra fläktar som går olika årstider, folk börjar koppla in motorvärmare i bilar i parkeringar utanför etc. Men det kan även vara så enkelt att någon bott i sin sommarstuga fram till nu, och precis kommit hem och startat sin dator som de fuljordat i ett vattenrör i brist på jordade uttag.
Mitt råd är nog att om du har tillgång till en multimeter, mät då upp ifall det finns någon spänning (volt) mellan jordblecket i uttaget och diskbänken. Jag är ganska säker på att så är fallet om man får stötar. Dock kan det troligtvis vara statiskt, och då vet man inte riktigt vart det kommer ifrån. Har du tur kanske du kan lyckas lokalisera det genom att "ladda ur", koppla in mätinstrument och se om det är när du startar någon speciell apparat som spänningen stiger. Då kanske du kan hitta vad det beror på.
Detta är dock inte alltid så enkelt som man tror, och att extrajorda diskbänken kanske löser problemet med att du får stötar, men du kanske lika gärna döljer faktumet att skyddjorden inte fungerar som det ska i något som är inkopplat till elnätet.
Jag skulle nog ringa in en elektriker. Jag tror att du också borde anse den kostnaden fullt skälig för att kunna veta att din dotter går säker i sin bostad.
För övrigt, jag är själv inte behörig elektriker, så ta mina ord med en nypa salt.
 
Alexej skrev:
Tack för alla svar! Hon får inte riktiga stötar utan såna som man kan får i affären tex, alltså elektisk uppladning. Och därför undrar jag om man inte kan leda bort det, vet att förr var ofta heltäckningsmattor boven i det. Men det här är köket med en plastmatta. Konstigtvis var det inga problem under sommaren men har börjat nu. Det måste vara nånting med luftfuktigheten.
Kan man ladda ut sig själv på nåt sätt innan man tar i diskmaskinen? :)
Bjurran verkar inte läst sista inlägget.

Heltäckningsmatta eller plast matta är lika illa. Torr luft gör det hela värre. En luftfuktare kan lösa problemet och / eller byta till en linoleum matta. Att först ta i något som är halvledande minskar stöten.

Protte
 
Låt en elektriker felsöka!! I en av våra första lägenheter så fick man "statiska" stötar av diskbänken ibland och till slut upptäckte jag samma fenomen om stod i badkaret när man tappade ut vattnet och tog tag i kranarna. Gjorde då själv mätningar mellan vattenledning och olika metalldelar som var fast monterade i lägenheten och fick olika spänningsnivåer. Efter x antal påstötningar tog fastighetsbolaget in en elektriker som hittade fel i lägenheten under och en fastskruvad taklampa där fastråden hade kontakt med delar av lampan. Skruven som höll lampan i betongtaket förde spänningen vidare upp i armeringsjärn och på detta sättet uppstod våra problem.

Behöver för din inte alls vara något liknande utan kan enbart vara statisk elektricitet, men det var vad fastighetsbolaget sa från början till min sambo och orsaken skulle vara materialet i hennes kläder.
 
Det är ju en hyreslägenhet, bara ringa o felanmäla till hyresvärden anser jag. Inte värt att försöka leta själv. Som hyresvärde hade jag nog velat ha reda på sådana fel illa kvickt.
 
Inte så enkelt med hyresvärden. Vi plockade ut en inbyggnadsskåp för att få plats med diskmaskinen. Tyvärr blev skåpet spillved....Bäst att inte visa upp det, fast skåpet var jättegammalt och vi hoppas att nästa hyresgäst vill ha diskmaskinen.

Men tack för alla svar, ska skicka dit brosan då får han kolla vad det är:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.