Tog denna bilden från en video på Youtube, känns som ett bättre sätt än att använda slagfällor.
1. Hur många ohm bör spolen vara på.?
2. När det här är kopplat, förbrukar den energi då.? Det gör den väl.!
3. Eller bara när kondensatorn laddar ur.?
4. Är det någon risk att kondensatorn kan sprängas.?
5. Har ni andra förslag kanske.?
 
  • Elektrisk fälla för gnagare med spole, kondensator och 12V batteri på kartonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som syns på bilden räcker inte för att det ska funka. Spolar vill man normalt sett ha så låg resistans på som möjligt.
 
Ok. Men vad saknas då.?
 
Någon typ av step-up krets.
 
Ja, något liknande innehållet i ett " insektsracket" skulle behövas. Faran med att " trimma" ett sådant med större kondensator, är dock att man måste hålla koll på den totala energin, så att den inte blir farlig för andra än möss och råttor och ej heller blir brandfarlig för omgivningen.
 
B Briefing2019 skrev:
Tog denna bilden från en video på Youtube, känns som ett bättre sätt än att använda slagfällor.
1. Hur många ohm bör spolen vara på.?
2. När det här är kopplat, förbrukar den energi då.? Det gör den väl.!
3. Eller bara när kondensatorn laddar ur.?
4. Är det någon risk att kondensatorn kan sprängas.?
5. Har ni andra förslag kanske.?
Verkar vara en dålig både ide och lösning. Som sagt vad ska du bygga på för spänningsnivåer och vilken energi ger det i en tillräcklig kondensator osv. Är tveksam på att man lyckas med acceptabla och tillåtna värden här. Ofta förespråkar jag elektriska lösningar på mycket till och med mot parkslide men inte i denna formen mot djur, kanske du vill vara försöksobjekt så ska jag ordna allt riktigt bra rent tekniskt. :)

Du kunde kanske ha kvar el i grundtanken men då för att lösa ut tex en slagmekanism som återgår och blir självgillrande. Samtidigt el/elektronik för att detektera när fällan ska lösa ut, kanske självtömmande efter fångst mm, mm.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ok, låter inte så lätt att genomföra. Lägger ner iden, för jag vill inte bli grillad.:)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.