Hej!

Vi såg i en tidning om att det finns elektriska öppna spisar. Har sett det även i ett inredningsprogram på tv, tror det var äntligen hemma.

Det är som en öppen spis med flammor som inte är av eld utan elektriska.
Finns även på www.kassahuset.se och klicka på "öppna" spisar.

Så nu undrar jag om det ser verkligt ut. Vi skulle vilja ha en kamin men behöver inte det för att få ner elkostnaden utan bara som trivsel...
Man vill ju gärna inte att den ska se fejkad ut utan riktig.

Är det någon som har en sån hemma eller har sett en, så vore jag tacksam för alla tankar och svar...
 
Det är nog väldigt individuellt hur man uppfattar sådana men själv ger det mig lika mycket som att ha en video med en filmad brasa på TV:n... Möjligen med undantag för strålningsvärmen men det går ju att sätta en kupévärmare ovanpå TV:n  ::)

Trivselvärdet med en elektrisk öppen spis eller kamin är lika med noll eller t o m minus för min del. Samma sak med gaskaminer även om de är marginellt bättre. Föreslår seriöst levande ljus istället om ni inte har möjlighet att skaffa en riktig braskamin eller öppen spis.

Men åk och kolla in en själva - ni kanske inte alls resonerar som jag!

 
Du tänker inte på de "fuskbrasor" där man använder tändgelé..?
Har varit med både i Äntligen Hemma och Homestyling i Kanal 5 tror jag.

Säljs av bl.a. http://www.fireofsweden.se/
 
Ja det är något i den stilen jag har tänkt på men är ganska skeptisk.
GoForIt: -Har du sett någon sån live?

Har någon fler kommentarer?
 
linda_terje skrev:
Ja det är något i den stilen jag har tänkt på men är ganska skeptisk.
GoForIt: -Har du sett någon sån live?

Har någon fler kommentarer?
Nej, har bara sett på TV.
Som med all eld, så skall man ju bära respekt för den.

 
Var och kollade på en sån fuskbrasa som man tänder med "geleburkar".
Var verkligen ingenting att ha...
Lågorna blev ca 10-15 cm och kändes inte alls mysigt bara mesigt.
Så nu blir det nog en vanlig kamin istället.
Någon som kan något om Contura?
Vad ska man tänka på när man väljer?

Tacksam för svar...
 
Där ser man..
Jag kan inget om Contura, då vi valde en kamin från www.kaminexperten.se som vi är mycket nöjda med.
 
Hej!

Jag har en sådan elektrisk som jag köpte på rea på John Wall för ett par år sedan när jag bodde i lägenhet. (Har en TV-brasa också :D)

Den elektriska är definitivt ingen ersättning för en riktig eldstad. Men jag är förvånad över hur mysig den faktiskt är ändå. Bättre än TV-brasan helt klart. Om man vill ha värme innehåller den också ett elektriskt värmeelement i två lägen. Men då låter den som en elektrisk värmefläkt också och det förtar en del av illusionen.
Den är mysig ungefär på samma sätt som en lavalampa.

Om jag skulle köpa en brasa bara för trivsel och inte för uppvärmning skulle jag kolla på gasoldrivna brasor. Har sett flera sådana i krogmiljö som ser snygga ut men vet inte var man köper dem.

/pinebar

 
Hej!
Vi har en braskamin "Club" som vi köpte på kassahuset.
Var runt och tittade lite innan vi köpte och denna var den finaste
vi kunde hitta. låger som "brinner" fint och ser verklig ut. Det finns också två värme lägen om man vill ha värme.  perfekt alternativ om man inte kan elda på riktigt och mycket bättre än gel spisar.


/peter
 
Vi har en som vi köpte från www.skorstensfri.se. Den eldar man med gelé och är jättemysig nu till jul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.