Tänker ha elvärme i golvet i badrum öv. Det är vanligt träbjälklag med golvspånskivor på 30 c/c. Har förstått att det bara är elektriker som får installera detta men min elkille har ingen erfarenhet av själva läggningen med matta o spackel på det.

Fråga 1. Badrum ska ha fall mot golvbrunn, när spacklas det fallet; före eller efter elgolvvärmen är lagd?

Fråga 2. Hur ska anslutningsrör o dosor förläggas? Termostat? Har tittat på några förpackningar o dom har en givare placerad i ett VP-rör ca 45 cm ut från vägg. Röret verkar nerfräst i spånskivan o går sedan upp i vägg, till kontrollpanel? Men sen måste ju elkabeln ha försörjning, ska det också vara nerfräst i golvet, intill väggen? VP-rör?

Fråga 3. Kan jag själv lägga ut kabel/matta, spackla o låta elektrikern kontrollera eller mäta eller vad han nu ska göra?

Fråga 4. Har valet av golvmaterial betydelse för arbetsordningen, vet ännu inte om det blir klinkers eller matta?

Kjell G
 
S
1. Du spacklar ovanpå värmemattan. Låt inte värmemattan gå närmare brunnen än ca 10-15 cm för fallets skull.

2. Matningen från centralen till golvvärmen dras till dosan där termostaten sitter. Från samma dosa dras ett rör ner till golvet. Det röret används för kabeln till mattan. Ytterligare ett rör dras från dosan till och ut på golvet och det ska användas till givarkabeln. Själva givaren i kabeländen ska hamna så att den befinner sig mellan två längder av mattan. Röret bör vara lika långt som kabeln är lång. Givarkabeln går inte att kapa.

3. Enligt de elektriska föreskrifterna så får du inte lägga värmekabeln/mattan själv men gör upp det med din elektriker. Han ska dock mäta kabeln före montaget, efter montaget men före spackling och till sist efter spackling så det är lika bra att låta honom göra alltihop.

4.Nej.
 
Tack för rediga svar, får nog hjälpa till med spacklingen iaf. Läste nånstans (på paketet till golvvärmen tror jag) att röret till givaren skulle täppas till för att inte bli fullt med spackel? Hur brukar du göra med röret, ska det fräsas ner fullt ut eller får det gå över spånskivan något?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Tack för rediga svar, får nog hjälpa till med spacklingen iaf. Läste nånstans (på paketet till golvvärmen tror jag) att röret till givaren skulle täppas till för att inte bli fullt med spackel? Hur brukar du göra med röret, ska det fräsas ner fullt ut eller får det gå över spånskivan något?

Kjell G
Det gör inget om det går över spånskivan lite. Sätt en tejp över änden på röret så det inte kommer in spackel.
 
S
Som jon_h sa, sätt en tejp över änden på röret för att täppa till det. Röret till givaren är tjockare än värmekabeln och ju djupare röret ligger i förhållande till värmekabeln desto mindre spackel går det åt.
 
Tack för svaren, nu ska det inte kunna gå (f)el.

Kjell G
 
2. Matningen från centralen till golvvärmen dras till dosan där termostaten sitter. Från samma dosa dras ett rör ner till golvet. Det röret används för kabeln till mattan. Ytterligare ett rör dras från dosan till och ut på golvet och det ska användas till givarkabeln. Själva givaren i kabeländen ska hamna så att den befinner sig mellan två längder av mattan. Röret bör vara lika långt som kabeln är lång. Givarkabeln går inte att kapa.


Går inte dom flesta givarkablarna att kapa? Devi´s går att kapa o tom förlänga upp till 50m. Ganska säker att det är samma med Thorins givare. Hur är det med övriga ?
 
Både thorins och devis går att kapa iaf.

Har ärligt talat aldrig sett nån golvvärmegivar kabel som inte går att kapa.
 
Glöm inte jordfelsbrytare om du inte redan har en.
 
Nej, jfb ska det väl vara såklart. Men hur är det egentligen med underlaget? Tittade på Thorins instruktioner och för träbjälklag ingick en gipsskiva över spångolvet, sen kabel, spackel, tätskikt o fix/klinker eller matta.

Om det är så, då slipper man kanske att fräsa ner röret? Tänker ex. 6 mm golvgips o 10 mm VP-rör, då lägger man röret i en skarv mellan två skivor. Alt. 13 mm gips o 16 mm rör. Eller tänker jag fel?

Kjell G
 
Håller själv på att lägga T2blå (Thorin Thorin) hemma hos min syster. Enl. dom gick det bra att lägga (i mitt fall T2blå) direkt på spånskiva om man först lägger ett putsnät mellan spån och slinga. I mitt fall blev jag rek. att lägga slingan cc 6,5cm fördelat på 121m kabel som ska täcka ca.8kvm2. Detta kommer vara den ända värmekällan i badrummet, därav denna beräkning. Fäster putsnätet med det medföljande smältlimmet och najar fast slingan med små buntband i nätet. Golvgivaren lägger jag i den tunna flexslangen som medföljer som jag ev. fräser ner i spånet en bit beroende på hur mycket flytspackel som kommer hamna där. Till givarslangen medföljer det en himla smart adapter så att den passar perfekt i 16mm stosen på apparatdosan.

Det är vad jag kan bidra med, hoppas det kan vara till någon vägledning/hjälp.

//Janne
 
Kanon, då kan man ju köpa lös kabel istf färdiga mattor. Du får gärna tala om hur det går, om kabeln sitter kvar även när spacklet kommer på osv.

Kjell G
 
Absolut! Ska försöka återkomma när golvläggaren gjort sitt, tidigast i slutet av nästa vecka. Ett tips är att slå en signal till Thorin & Thorin (Tel: 031-335 58 00) så föreslår dom vilken typ av slinga du ska ha utifrån dina förutsättningar. Ringde som sagt själv dit och pratatde med en mycket trevlig och hjälpsam kille vid namn Rickard som tog fram exakt vilken typ/storlek på värmegolv som jag skulle köpa utfrån mina förutsättningar.

Och för att bekräfta; givarkabel och matarkabel till slingan får kortas av, inga problem.

//Janne
 
S
empe skrev:
Går inte dom flesta givarkablarna att kapa? Devi´s går att kapa o tom förlänga upp till 50m.
Jovisst är det så! Jag hade fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.