Hej,
Jag har sökt och sökt, men ändå inte riktigt hittat de tips jag söker, så det får bli en tråd till..

Vårt befintliga gamla laminatgolv i hallen skall bytas mot ett klinkergolv under hösten. Det finns ett starkt önskemål om lite elektrisk komfortvärme under, i varje fall delar, av golvet.

Idag ligger det råspontsgolv på reglar CC-60, golvfoam och så laminatet.

Den lösning som känns naturlig vore väl spontant att lägga golvgips på den befintliga råsponten, golvvärmekabel/matta ingjuten i flytspackel och så klinker på det.

Men då får jag problem med bygghöjden. Det finns två utgående dörrar in i utrymmet, som inte medger ovanstående lösning.

Är det någon som har någon annan lösning, eller har tips?
 
Det var inte mycket till respons på det inlägget..

Som jag ser det, så finns det tre vägar:

Alt 1: Renoveringsgips bara för att få slingorna på ej brännbart
Alt 2: Elslingorna direkt i klinkerfixet
Alt 3: Riva upp undergolvet och sänka det till regelnivån.

Jag inser att Alt 3 ju antagligen är den bästa vägen, men det är ju onekligen också mest arbete. Det är dessutom en U-formad hall. Jag misstänker också att ett mindre väggparti inte står på någon golvregel utan själva undergolvet, vilket ju skulle försvåra denna lösning..

Nog måste det finnas någon som varit i liknande situation?
 
Om begränsningen i bygghöjd endast beror på dörrarna så borde du kunna kapa av lite i underkanten av dem?
 
Tack för tanken, men det faller på att dörrarna inte är massiva.
Tyvärr är de inte heller i standardhöjd, så det är inte enkelt att byta dörrbladet. Helkaklat i badrummet med tätskikt mot befintlig dörrkarm dessutom.

Jag är också orolig för att nivåskillnaden mot övriga rum skulle bli ganska påtaglig.
 
Mina dörrar är inte heller massiva men det var inget problem att kapa. Du har säkert en ca 5 cm ram runtom i dörren. Ta hälften nedtill och hälften upptill om det är mycket som ska kapas. Då måste ju visserligen gångjärnen justeras för att höja dörren men borde gå.

Men om även höjdskillnader mellan rummen är en faktor så skulle jag nog kapa bort råsponten bara där det ska vara värmekabel och lägga golvspån där. Sedan golvgips på övrig yta och flytspackla upp till samma nivå där det ska vara värmekabel (med värmekabel i spacklet).
 
Vi har en form av gamla "garbondörrar" som är ytbehandlade med någon slags film. Känns helt omöjligt att kapa dem och få det acceptabelt efteråt.

Vi är inne på golvvärme över hela ytan, men i två zoner (den närmast entrén i egen zon för att kunna ha högre temperatur där).

Befintligt undergolv eller golvspån känner jag går ungefär jämt ut (=ingen skillnad i höjd eller styvhet). Men jag får alltså inte plats med golvgips, flytspackel, fix och klinker ovanpå...

Eller var du inne på att slopa gipset helt, och flyta direkt på golvspånet (eller undergolvet i mitt fall)..? Enligt golvvärmetillverkarnas instruktioner så måste väl underlaget vara ej brännbart?
 
Ja, jag menade att byta till spån där det ska flytas och att lägga gips på resten. Då minskar bygghöjden till gipsets tjocklek.

Att byta ut råspånten på ytan som ska spacklas är ju för att man inte bör flytspackla på råspont. Att flyta med golvvärme direkt på spångolv är vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.