Först den enkla frågan, standardslingor vs mattor, fördelar, nackdelar erfarenheter. Några uppenbara som jag ser är väl att det ibland kan bli krånligare att få mattorna att passa in precis som man vill ha dem, och så har man ju ett fixt cc-avstånd då, men det kan ju också vara en av fördelarna.

Den mer komplicerade frågan, fabrikat...

Jag har kollat på de som Ahlsell för:

a–collection
Fabrikat Thorin & Thorin
Fabrikat Nexans
Fabrikat Devi
Fabrikat Ebeco

Jag fastnade lite för Ebeco främst pga deras termostat, EB-300 som verkade finurlig. Thorin & thorin är kanske annars den populäraste? Några egentliga skillnader mellan de olika fabrikaten eller är det mer eller mindre samma sak med olika utseenden?

Fick även syn på så kallade självreglerande slingor, finns det någon anledning eller speciell situation då man bör välja dessa istället?

Tacksam för all form av input!
 
självreglerande slingor har en kortare livslängd, risk för sotbildning i kabeln, som i sin tur gör att effekten dras ner markant. Det fick jag höra hos el-grossisten.

Vi kör bara med www.kima.se svensktillverkad kabel, bra termostat, bra support, underbar kabel, lätt skalad.

lös kabel är bättre, då kan man justera värme fördelningen.

/Richard
 
Man vet väl ännu inte riktigt hur det är med livslängden. Tillverkarna brukar lämmna 10-12 års garanti men det vete f@n, det är ju ändå i sammanhanget inte speciellt lång tid med tanke på hur länge ett golv kan hålla Fördelen med självreglerande kabel är att den inte kan överhettas plus att den kan dra på där lite extra värme behövs. Omvänt kan man lägga på mattor och ställa på möbler utan problem. Nackdelen är att man inte kan dra på när det behövs, tex i ett blött varmt badrum när man vill att golvet ska torka eller i en blöt hall.
 
men ett badrum kaklar man väll om efter 15 år...
 
15 år låter lite men kanske. men i ett badrum använder man kanske inte självreglerande kabel heller pga ovanstående anledning så det spelar väl ingen roll i det avseendet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.