Vad tar elektrikerna i timpris i era områden?
 
300 plus moms.
 
Mikael_L
Den elektrikern är du väl rädd om? :)
 
Tog 340kr+moms hemma i jämtland,
Nu i sthlm är de 400kr+moms.
 
395 + Moms (HSB Brf Pris Stockholm i somras)
 
Vi tar 425 plus moms

sen tillkommer kostnad för servicebil och km ersättning

I göteborg
 
olika beroende på storlek på företag, vi har några egenföretager som tar 300 +moms men de flesta tar 375-425 +moms
 
Ok, bra att veta, jag skall starta min egna elfirma inom en snar framtid. Precis klar med att läsa in behörigheten och börjar göra lite efterforskningar :)
 
En elektriker som är själv och har "kontoret på fickan" kan säkert klara sig på under 400kr/tim. De flesta större elfirmor ligger kring 410-450kr/tim. Vissa tar betalt för bilen tex 120kr/resa medan vissa alltid tar tex 40kr/tim för servicebil. Vissa tar dessutom extra för div maskiner osv..

edit: alla priser = exkl. moms
 
Redigerat:
Vi tar 385 + moms tror jag. Tillkommer gör kilometerersättning.
 
Mikael_L skrev:
Den elektrikern är du väl rädd om? :)
Jo, fast jag är ju "elektriker" själv för det mesta. Mot mat och husrum här hemma hos min fru. :)
 
395kr/tim + 60kr/mil körersättning eller 85kr fast inom orten.
 
Sen är det ju lite svårt att jämföra elektriker bara på timdebiteringen då man inte vet hur mycket påslag de har på materialet samt eventuellt andra avgifter som tillkommer. Jag vet en elfirma som tar väldigt låg timdebitering sen tar de betalt / timme för typ ALLT utom handverktyg. Vanlig slagborrmaskin typ 10kr/tim osv osv..

Enda sättet att få en rättvis jämförelse är att ta in fast pris på jobbet. Vi tar tex ganska hög timdebitering fast lägger på mindre än vanligt på material.. Känns som att detta är betydligt ärligare/bättre för alla.. Speciellt nu i ROT-tider d^_^b
 
395:-/timme, matr. netto+16%, bil 45:- mil eller 100:- jobbet/dag (under 1 mil från kontoret)
 
Hur pass mycket får man ut av att jämföra olika företags vinstmarginal på allabolag.se? Jag ser tex att vår marginal ligger på ca 20%, medans Rrrrrs företag ligger runt 5%. Kan man anta att vi har mycket högre påslag på materialet? Visserligen har vi lägre personalkostnader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.