Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är ganska intressant att läsa inläggen på detta forum. Det finns mängder med kompetenta människor (både med och utan elinstallationsbehörighet). Det finns även uppenbarligen även de med mycket begränsade kunskaper i ämnet.

Många frågor ställs och i de flesta fall kommer snart kommentaren att "Kontakta en elektriker, så får du hjälp". I min värld är elektrikern en affärsdrivande person. Dvs han vill naturligtvis tjäna pengar på sitt värv. Det normala när man skall inhandla något är ju att värdera var man kan få den efterfrågade kvaliteten till lägsta pris.

Inte går jag till ICA och frågar om Konsums sortiment. Samma sak borde gälla även i denna elbransch dvs om man har ett behov borde man kunna fråga en oberoende rådgivare (el konsult eller varför inte Byggahus.se) och därefter begära in anbud från flera elinstallatörer. (Det skulle vara bra med ett elkostnadsforum i denna sak).

Tro inte ni elektriker med certifikat att omvärlden betraktar er som barmhärtiga samariter. Nej ni är leverantörer precis som alla andra leverantörer i byggbranschen.
 
R Göran skrev:
Det är ganska intressant att läsa inläggen på detta forum. Det finns mängder med kompetenta människor (både med och utan elinstallationsbehörighet). Det finns även uppenbarligen även de med mycket begränsade kunskaper i ämnet.

Många frågor ställs och i de flesta fall kommer snart kommentaren att "Kontakta en elektriker, så får du hjälp". I min värld är elektrikern en affärsdrivande person. Dvs han vill naturligtvis tjäna pengar på sitt värv. Det normala när man skall inhandla något är ju att värdera var man kan få den efterfrågade kvaliteten till lägsta pris.

Inte går jag till ICA och frågar om Konsums sortiment. Samma sak borde gälla även i denna elbransch dvs om man har ett behov borde man kunna fråga en oberoende rådgivare (el konsult eller varför inte Byggahus.se) och därefter begära in anbud från flera elinstallatörer. (Det skulle vara bra med ett elkostnadsforum i denna sak).

Tro inte ni elektriker med certifikat att omvärlden betraktar er som barmhärtiga samariter. Nej ni är leverantörer precis som alla andra leverantörer i byggbranschen.

ok.
 
Jag uppfattar forumets funktion idag precis såsom du verkar önska att det skulle fungera.
Problemet är kanske att en del som ställer frågor inte har kunskaper för att göra det de vill på ett säkert sätt själva och då kan det i en del fall vara lämpligt att påpeka det. Ett påpekande är trots allt bättre än att någon skadas.

Att ge kostnadsförslag över ett forum? Det lär nog vara rätt svårt, man kan ge en fingervisning om vad det möjligen kan kosta om allt går som på räls men sen dyker det alltid upp saker man inte ser häröver.

/Kent
 
R Göran skrev:
Många frågor ställs och i de flesta fall kommer snart kommentaren att "Kontakta en elektriker, så får du hjälp". I min värld är elektrikern en affärsdrivande person. Dvs han vill naturligtvis tjäna pengar på sitt värv.
Hur ofta tror du att den som ger ett sådant råd räknar med att bli kontaktad av frågeställaren? Långt ifrån alla frågor får dessutom det svaret. Men ibland kan det dock vara klokt att göra just det.

R Göran skrev:
Tro inte ni elektriker med certifikat att omvärlden betraktar er som barmhärtiga samariter. Nej ni är leverantörer precis som alla andra leverantörer i byggbranschen.
Nej, det tror jag inte. Dock blir jag väldigt glad och känner mig tillfreds när kunderna är tacksamma och blir nöjda med det jag gör. För väldigt många blir det.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg?
 
Haft en dålig dag eller har frugan vart otrogen med en elektriker!?
 
Tack för era synpunkter. Rickard Å träffade rätt när han undrade vad som var syftet med inlägget. Sjävklart att skapa en viss debatt.

Som jag just skrev så är en elektriker ingen samarit utan en leverantör med en viss begränsad kompetens. En del av dessa elektriker har även installationsbehörighet. Visst kan ett ömsesidit förtroende byggas upp mellan kund och leverantör. Sjävklart.

Men det är oxo viktigt att kunna få råd och support från oberoende källor. Sådana tycks vara en bristvara efter att jag skummat Internet. Elkonsulter låter dyrt. Byggahus.se och Värmepumpsforum tycks vara webbar som delger erfarenheter. Det tycker jag är utmärkt. Min erfarenhet särskilt när det gäller hantverk, är att pris- och kvalitet-jämförelser är synnerligen nyttiga.

Ett nyttigt enkelt exempel från Byggahus.se är att man kan ha hur många strömbrytare som helst i en sk trappkoppling. Inte helt självklart för alla med två våningar och källare!
 
Långt i från alla elektriker(elyrkesmän)/behöriga elektriker(elinstallatörer) jobbar inom renodlade elfirmor, så resten av dem (däribland jag själv) har definitivt inga ekonomiska intressen av att ge ett råd som innebär att du ska kontakta en fackman.
 
Fnularn skrev:
Haft en dålig dag eller har frugan vart otrogen med en elektriker!?
Haha! :D

Antagligen..
Grejen är väl att det kan gå riktigt illa om nåt kopplas fel. Att spika är ju inte samma sak.. kanske slår man sig på tummen, men ingen lär ju dö av det.. ;)
 
Och regelverket ser ut som det gör. Likaså modellen för marknadsekonomi.

Vill någon ha förändringar i ngon av frågorna så tag kontakt med riksdagen.
Behörighetsfrågor finns det redan trådar för så här släcker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.