vi ska ta ut el sladdar från bakom en gipsvägg, i köket, för att montera en ny fläkt... en elektriker som vi har pratat med vill ha 1000:- för att satta ditt ett nyt vägguttag... (vi ska själva göra hål i vägg o dra utt sladdarna) låter det ratt eller dyrt? tror ni att det är något vi kan göra själva? jag har byt vägguttagg innan men då fanns det sladdar i en dosa o jag behövde bara byta uttag...

tack!
 
Att byta uttag är just exakt det man får göra utan behörighet om man är helt säker på vad man gör.

Att sätta upp ett nytt uttag bör du kanske inte göra eftersom du frågar och nej, 1000:- för det är inte dyrt även om jag förstår du tycker det.

Skall man vara rent krass så får du enligt lagar mm inte sätta upp det uttaget själv eftersom det rör sig om en utökning av installationen dvs behörighetskrävande.

Dessutom får du om man skall vara rikttigt petig inte ens dra trådarna själv utan det skall göras av behörig elektriker, kanske inte så dumt eftersom kabelval, rördragning etc kan vara svårt att avgöra och göra om man inte är proffs eller rätt van.

Kort sagt, ta budet på 1000:- under förutsättning att det är en elfirma eller en behörig elektriker, du bör vara lite försiktig med att göra det sjäv såsom jag tolkar din frågeställning och bakomliggande kunskap här.

/Kent
 
Om du har erfordrad kunskap får du lov att byta ut befintliga fasta installationer, men aldrig utföra en nyinstallation.
Hade jag varit er så hade jag låtit elektrikern göra jobbet, men sen kan man ju ifrågasätta priset. 1000 kr låter dyrt om ni står för materiel, speciellt med tanke på att det inte lär ta mer än 5 minuter för honom att fixa det.

Jag förstår om ni blir frestade att göra det själva, men jag råder er verkligen att låta bli. Skulle något gå fel så är det dels förenat med livsfara, och dels så gäller inga försäkringar!

Mvh
Christoffer
 
Nja, det tar nog längre tid än 5 minuter för honom, såvida han inte har firman i erat skafferi... ;)
 
Svårt att få något proffs överhuvudtaget att komma hem till en och göra nånting för mindre än 1000kr. 1timme brukar vara minimidebitering (ca 500kr) sen resekostnad 150-200kr kanske. Så står ni för allt material så kanske ni kan få de för 700kr.
 
Med 5 minuter så menade jag att bara koppla in urtaget om allt var framdraget:)
Men det stämmer att det ofta sker en minimidebitering för 1 timme, plus reskostnad. Så 1000 kr är nog rätt rimligt... även om det kan kännas dyrt.

Som konsument måste man komma ihåg att de 1000 kr man betalar ska täcka skatt, sociala avgifter osv osv osv för elektrikern....
 
Och det skall även täcka telefonsamtal och skicka faktura och se till så att fakturan betalas och svara på frågor om fakturan etc. Varje jobb kostar en del i kringkostnader.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Och det skall även täcka telefonsamtal och skicka faktura och se till så att fakturan betalas och svara på frågor om fakturan etc. Varje jobb kostar en del i kringkostnader.
Ja, och det är därför timtaxan ligger på 400-600:- / timme, för att täcka alla bikostnader.
Annars skulle det räcka att ta 200:- / timme, om bara lönen behövdes täckas.

Vad jag menar är om det tar mindre än 1,5 timme att utföra jobbet (inkl restid), så tjänar elis bra på jobbet, annars inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.