Efter att ha (privat) renoverat lägenheter och hus i snart 10 år (nu inne på tredje huset) samt att hemautomation/IoT/fastighetsstyrning har exploderat, så har intresset för el ökat till den grad att jag funderar på att vidareutbilda mig till elektriker på distans mot B behörighet istället för att alltid anlita externa hantverkare.

Efter att ha sökt lite info gällande utbildning och behörighet, så uppfattar jag kravet såsom att det krävs full elektrikerutbildning (ca 2 år beroende på omfattning/hastighet) samt 2 års praktisk arbetslivserfarenhet för B behörighet.

Således 4 år för att erhålla rätt behörighet för att byta ut en dimmer hos en kund inom ramen för kontrollprogram.

Skulle jag vilja byta ut en dimmer hemma krävs minst AL behörighet och 4 års erfarenhet, dvs ca 6 år på heltid, då enbart A/AL behöriga får lov att utföra elinstallation privat hemma (ej B).

Har jag tolkat ESV korrekt?
 
C
Behövs ingen egen behörighet/certifiering för att arbeta under ett kontrollprogram.

Sen praktikkravet är väl väsentligt hårdare än bara praktisk arbetslivserfarenhet(?)
 
Ett förtydligande:

Om jag självständigt vill byta en dimmer hemma alt. förlägga ett nytt uttag så tolkar jag ESV att det då krävs A/AL behörighet, dvs relevant utbildning + 4 års relevant praktisk arbetserfarenhet (el arbete, inte bara arbetserfarenhet generellt).

Således att behörighet B (utbildning + 2 års relevant praktisk arbetserfarenhet) inte medger eget arbete hemma.

Men om behörighet B enbart medger el-arbete inom ramen för ett registrerat elektriker bolag med ansvarig A/AL elektriker ser jag ju ingen nytta med B behörighet då de inom ramen för sitt bolagets kontrollprogram kan arbeta utan behörighet.
 
tommib
Nej, det är fel. Auktorisation B medger självständigt arbete men endast i väldigt begränsad omfattning. Den är i stort sett meningslös om man inte ägnar sig enkom åt att koppla fast och loss maskiner samt lägga till ett extra uttag på befintliga grupper.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.