Objektet är en sommarstuga i en skärgårdskommun.

Våren 2014 kontaktade jag en elfirma som skulle komma och dels akut lösa ett spisuttag som var trasigt samt dra in en 16A-lina (3fas) från huvudbyggnad till snickarbon. Det skulle även tillkomma jobb med utökning av HC och nyinstallation senare under året var planen.

Spisuttaget lagades i juni 2014, trevlig och bra elektriker. Han skulle komma tillbaka med tomrör för kabeln till boden.

Hösten 2014 efter lite tjat kom de tillbaka och drog tomrör, skulle fixa linan senare i veckan.

Senvåren 2015 ringde jag upp firman och undrade om de inte skulle göra klart jobbet. De hade mycket att göra, men lovade att komma till hösten och fixa till allt.

I augusti tog vi en nystart på jobbet, träffades och gick igenom vad dom kvarstod. De skulle skicka en offert på resterande jobb. Tyvärr lyckades de inte eposta över en sådan, trots lite tjat från min sida.

Jag har alltså inte betalt en krona för spisuttaget och för tomröret. Känns kymigt, men samtidigt har de ju haft år på sig att fixa till jobbet.

Borde jag byta firma?

Ska jag betala in det jag anser rimligt för det jobb som är gjort? Hur hade ni gjort?

Jag kan förstå att ni undrar varför jag inte legat på mer i början, men det är bl.a. för att jobbet bortsett från spisen var helt okritiskt, samtidigt som jag hamnade i en skilsmässa under 2015. Jag har helt enkelt inte haft koll på detta, men tänkte ta kontroll över det nu.
 
Byt firma och betala inte på eget initiativ. Kommer det någon faktura så skäll på dem och kräv reduktion. Har man agerat så mot kund kan man gott och väl få bjuda på lite jobb. Jag tror de har 3 år på sig att fakturera, sedan är deras fodran avskriven.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för råd. Ska kolla runt igen då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.