Jag har en gammal, fullt fungerande parkaringsautomat. En sån där som man stoppar i 25-öringar eller 1-kronor och sedan har man parkeringtillstånd i upp till 4 timmar.

Denna vill jag bygga om till motorvärmarstolpe utan at göra för stora ingrepp på utseendet.

Det jag vill ha hjälp med är att få till så att få den inbyggda timern att fungera som strömbrytare.
Alltså, man stoppar i pengar, vrider på ratten och vips, man har el i uttaget i upp till 4 timmar, beroende hur mycket man har råd med. :)

Så om du är eller känner någon som vill ta på sig att förvandala denna parkeringsautomat till motorvärmarstole, så hör av dig till mig via PM eller mail.
Jag betalar givetvis för detta job.

Mvh / R

Pq2n3Jv9.jpg Pq2n47rA.jpg

aV1xsQ6S.jpg aV1xtlxJ.jpg
 
Jag har ingen lösning men den första frågan blir vilken IP-klassning denna mätare har. Har den ingen klassning eller är lägre än IP65 så måste jag avråda Din annars ganska kul idé.
Svar från Ej elektriker men hyggliga kunskaper inom el
 
Enkelt!
Du har ett PM..
 
scenic46 skrev:
...Har den ingen klassning eller är lägre än IP65 så måste jag avråda...
Självklart har mätaren ingen IP-klassning. Den har ju aldrig varit avsedd för att anslutas till elnätet. Men det kan ju inte hindra att man bygger med rätt skyddsnivå nu vid ombyggnad.

Det skulle vara intressant att se lösningen som TorpAnders har.
 
En microbrytare som jobbar med SELV (lågspänning) i p-automaten kopplad till styrning, exvis relä i en kopplingsbox. Finns ingen anledning att dra in 230V i p-automaten.
 
Smart pefo.

Uttaget på mätaren matas direkt från inkommande ledning och kan ju då kapslas på rätt sätt. Reläet som styr matningen kan ju då tex sitta inomhus i centralen och kan således också, parallellt till microbrytaren, aktiveras med timer och annat lull-lull.
 
Kul att ni gillar min idé.
Automaten är knapapst IP-klassad, men tillverkad för att stå utomhus. ;-)
Jag vill ju gärna har kvar funktionen som gör att de olika "skyltarna" dyker upp i fönstret beroende på vad man gör.

Lite bilder på "skyltarna".
Mvh R

aV1zrqMr.jpg Pq2nPNCA.jpg aV1zsq80.jpg
 
Och ett par bilder på inälvorna...
Den mojängen (svarta pilensom syns i fönstret) som visar tiden som är kvar kanske går att använda som tillslag för elen, så att när tiden är ute, så bryts elen. Det var i ala fall den funktionen jag ville ha. Risken är ju att hela rasket blir strömfärande.

Mvh. R


aV1ztOr0.jpg aV1zvN99.jpg
 
Som sagt en microbrytare som påverkas av en av skyltarna och sen en reläslinga bara. Förefaller enkelt :)
 
Ja, det låter ju enkelt... för den som kan.
Vad kan detta ingrepp kosta? i matrial alltså.
Vill du ta på dig ett litet specialjobb, så skicka mig ett PM,

Mvh R

mats_o skrev:
Som sagt en microbrytare som påverkas av en av skyltarna och sen en reläslinga bara. Förefaller enkelt :)
 
Mikael_L
scenic46 skrev:
Har den ingen klassning eller är lägre än IP65 så måste jag avråda Din annars ganska kul idé.
Men IP65 kan väl inte vara krav på för normalt utomhusbruk ändå?

IP54 måste väl räcka långt, men man får inte dra på med högtryckstvätten då ... :surprised:
 
jag hade nog satt ett kapslat vägguttag anpassat för stolpmontering, precis under parkerings automaten.
 
Jag har aldrig sagt att stolpen ska stå utomhus :) Den kanske ska stå längst in i en carport eller rent av i ett garage.

Haka inte er upp på IP klassningen.
Bara för att jag ha skrivit motorvärmarstolpe, så kan jag likaväl använda den som en timer till tonåringens dator.

Om jag vinklar om frågan lite...
Finns det någon som vill ta på sig att hjälpa mig med att koppla min idé, så att jag kan använda den som ett timerstyrd eluttag.

Mvh. R

Mikael_L skrev:
Men IP65 kan väl inte vara krav på för normalt utomhusbruk ändå?

IP54 måste väl räcka långt, men man får inte dra på med högtryckstvätten då ... :surprised:


Ja, exakt var uttaget ska sitta är kanske mindre viktigt, det som är problemet (för mig) är att få vredet att fungera som en strömbrytare/timer. Men det verkar ju vara en enkel mach för er som kan.
Vilken tur att det finns kunniga här.

Mvh R

el_richard skrev:
jag hade nog satt ett kapslat vägguttag anpassat för stolpmontering, precis under parkerings automaten.
 
då jag inte är behörig elektriker så tackar jag nej.
 
Det beror ju på vart du bor..

Det räcker inte med att dona i stolpen som jag skrev i mitt PM, så ett platsbesök krävs allt.
Det innebär ju även en insats i eller brevid din central.

Men det är ju inget märkvärdigt för en elektriker med lite känsla för mekanik/automation.

Kostnad tja..väldigt grovt med ELFA priser exkl. moms, blir betydligt billigare med firmarabatten från elgrossisten förstås..

Brytare 25:-
Kontaktor 420:-
24VDC 420:-
DVB 50:-
230V 1-vägs uttag 80:-

Till detta kommer kablar för sammanlagt 25:-/m och säkringar i centralen för uttaget och 24V aggregatet om det inte redan finns.
Plus ev en kapsling för nån 100:- beroende på centralens beskaffenhet.

Säg 1500:- plus jobb och jobbet är ju helt beroende på hur flinka händer man har så det säger jag inget om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.