Hej!

Lampan i förrådet har slutat funka helt plötsligt och när jag öppnar den så ser den väldigt avancerad ut. Trodde att man bara kunde byta lampan.

Någon som har en liknande och kanske kan hjälpa? Vet ju inte vad det är som är problemet. Bifogar bilder

Tacksam för hjälp
 
  • Öppen LED-taklampa som visar LED-chips och kretskort, indikerar komplex inre struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen taklampa visar elektriska komponenter och ledningar, monterad på ett vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertaklampa öppnad visar LED-drivare och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z zaniii skrev:
Trodde att man bara kunde byta lampan.
Välkommen till den nya underbara världen med resursbesparande??? LED-belysning. Det tråkiga svaret är nog att hela armaturen är tänkt att bytas ut när den är uttjänt.

Det något bättre svaret är att om man är elektronikkunnig med lite tur kan felsöka och byta ut det som gått sönder. Jag tvivlar dock på att det finns "lätttillgängliga" reservdelar för en normal konsument. Jag hoppas att jag har fel för det känns som ett ganska idiotiskt "slit och släng tänk". Kan tyvärr inte ge några specifika råd om din armaturmodell.
 
Steg 1 är att kontrollera så att armaturen är spänningssatt när den ska vara tänd.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Armaturen har radarsensor, så jag antar att det inte finns någon strömbrytare.
Men jag vill börja med att uppmana att kolla så det inte sitter en strömbrytare någonstans som någon har råkat slå av.

Jag skulle börjat med att mäta så det finns 230V mellan N och 1 på anslutningsplinten, det är lättare att komma åt på sockerbiten istället, och mäta mellan där blå kabel sitter och där brun/svart kabel sitter.

Sen går det ju ganska lätt att provköra drivern direkt mot 230, och hoppa över rörelsesensorn, för att kontrollera om det är den som är trasig, eller drivern/Led-plattan.


En annan enkel sak att prova är att bryta strömmen till armaturen några sekunder, eller varför inte ett par minuter ... Genom att ta säkringen, eller huvudbrytaren, är det enklaste ofarligaste sättet.
Ifall radardäckaren har hängt sig, så kan en norsk reset göra susen..


Annars är det som alfredo skriver, det finns inget som går att byta ut i lampan, om man kan hitta rätt delar (kan vara svårt) så kan den kanske repareras. Men lite felsökning och enkla saker bäst att börja med.
 
Lite konstigt detta egentligen att man kan köpa en armatur (led) som man ska byta ut när den brunnit 20000 timmar som exempel.

På ett sätt är det bra eftersom de brukar vara hyffsat billiga vid inköp samt i förbrukning.

Men å andra sidan blir det lite av slit och släng mentaliteten. Tycker det rimmar lite dåligt med tanke på dagens miljötänk.
 
  • Gilla
TommyFIN och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Armaturen har radarsensor, så jag antar att det inte finns någon strömbrytare.
Men jag vill börja med att uppmana att kolla så det inte sitter en strömbrytare någonstans som någon har råkat slå av.

Jag skulle börjat med att mäta så det finns 230V mellan N och 1 på anslutningsplinten, det är lättare att komma åt på sockerbiten istället, och mäta mellan där blå kabel sitter och där brun/svart kabel sitter.

Sen går det ju ganska lätt att provköra drivern direkt mot 230, och hoppa över rörelsesensorn, för att kontrollera om det är den som är trasig, eller drivern/Led-plattan.


En annan enkel sak att prova är att bryta strömmen till armaturen några sekunder, eller varför inte ett par minuter ... Genom att ta säkringen, eller huvudbrytaren, är det enklaste ofarligaste sättet.
Ifall radardäckaren har hängt sig, så kan en norsk reset göra susen..


Annars är det som alfredo skriver, det finns inget som går att byta ut i lampan, om man kan hitta rätt delar (kan vara svårt) så kan den kanske repareras. Men lite felsökning och enkla saker bäst att börja med.
Kärt barn har många namn. Du kallar det norsk reset och jag har hört vaktmästar reser..:D
 
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Armaturen har radarsensor, så jag antar att det inte finns någon strömbrytare.
Men jag vill börja med att uppmana att kolla så det inte sitter en strömbrytare någonstans som någon har råkat slå av.

Jag skulle börjat med att mäta så det finns 230V mellan N och 1 på anslutningsplinten, det är lättare att komma åt på sockerbiten istället, och mäta mellan där blå kabel sitter och där brun/svart kabel sitter.

Sen går det ju ganska lätt att provköra drivern direkt mot 230, och hoppa över rörelsesensorn, för att kontrollera om det är den som är trasig, eller drivern/Led-plattan.


En annan enkel sak att prova är att bryta strömmen till armaturen några sekunder, eller varför inte ett par minuter ... Genom att ta säkringen, eller huvudbrytaren, är det enklaste ofarligaste sättet.
Ifall radardäckaren har hängt sig, så kan en norsk reset göra susen..


Annars är det som alfredo skriver, det finns inget som går att byta ut i lampan, om man kan hitta rätt delar (kan vara svårt) så kan den kanske repareras. Men lite felsökning och enkla saker bäst att börja med.

Jag köpte en penna som mäter ström med ett rött sken. Bifogar en bild och när jag drar pennan på dessa ställen som jag markerat med gulsvart cirkel så lyser/piper det ingenting.

kan man bara byta ut kablarna?
 
  • Elutrustning med öppen lucka och markerade kablar där en strömmätarpenna inte detekterar spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sannolikheten att det skulle vara ett fel på kablarna är så liten att den kan du bortse från.
Indikerar pennan spänning på inkommande kablar (till höger i bild) så har du kollat det som kan kontrolleras med pennan..
 
E etompau skrev:
Sannolikheten att det skulle vara ett fel på kablarna är så liten att den kan du bortse från.
Indikerar pennan spänning på inkommande kablar (till höger i bild) så har du kollat det som kan kontrolleras med pennan..
ja den piper på allt på höger sida så det verkar vara ström där.

Ok då är det kanske dags att byta hela lampan då. Hittar inte reservdelar till den:(.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.