Hej,

Huset är en 1 1/2 plans från 1960, dvs gammalt och det har inte bytts ut något på en god stund! Nu håller vi på att dra ny el i hela huset. Mannen är norsk och vi har en norsk elektriker som skal dra ledningar och nya utag m.m. Vi ringde elektrikern här i stan och han kom och tittade och fick en ritning på hur vi vill ha det. (Dem skulle fixa säkringskåpet)

Han klagade på att vi ville ha før høga säkringar och ville inte ha det så utan på "svenskt" sett. Vi sa vi vill ha det så som ritningen. När dem før någon dag sedan kom och satt allt upp så såg jag att det bara var 10 och 16 Amp..
Vi ville ha en 25 før ute när vi skaffar pool. men det var den høgsta. Och en 25 till kombipannan, den hva på 25 innan och säkringen gick ofta då, nu har dem satt värmen på 16 och jag kan inte ens värma upp den helt før säkringen går.
Vi har haft massa säkringar som gått och vill gärna slippa detta.

Undrar nu, kan jag kväva att få dom säkringarna jag vill ha och vad är egentlig normalt att folk i sverige har?

Tacksam før svar! :)
 
Vad är det för kablar som är anslutna till säkringarna ni vill ha högre ampertal på?

Vad är det för uttag mm som är i enden av kablarna?

Är det enfas eller trefas?

Hur stora är säkringarna in i huset?
 
cocoo skrev:
Undrar nu, kan jag kväva att få dom säkringarna jag vill ha och vad är egentlig normalt att folk i sverige har?
Gruppsäkringar till vanliga vägguttag, belysning mm är normalt 10A. Till tunga förbrukare som exempelvis spis 16A. Jag tror det är rätt ovanligt med högre gruppsäkringar än 16A i vanliga bostäder med trefasel. Har man bara en fas (gamla lägenheter) har dock spisen ofta 20A.

Som huvudsäkring räcker 16A ofta men även 20A eller 25A är vanligt förekommande. Jag vågar inte gissa på fördelningen mellan de olika storlekarna.
 
Norge har väl normalt 230V som huvudspänning mot 400V i Sverige? Då är det ju inte så konstigt om man har betydligt större säkringar i Norge än i Sverige för trefaslaster.

Eluppvärmning kan för all del dra riktigt mycket. Pannan bör ha en märkplåt eller manual som anger lämpliga säkringar.
 
Vi har trefas, just nu är det 10 och 16. Vi har kopplat större saker i en (frysbox etc) och små uttag och ljus i en. Värmepannen är på 20 men när han kopplade den ihop kolla han bara hur mycket vattenpumpen gick på och inte värmen..
Vi vill ha 16 på de meste bare två på 20-25.
Vi brukar ganska mycket om vi kan men som det såg ut kunde vi inte bruka något då allt var kopplat samman. Vardagsrummet, kök, hall, litet sovrum och ute var på samma säkring... så det har begränsat vad vi kan använda och inte.
 
Just nu har vi inte satt i all ström då alla på elfirman har semester och vi kunde göra detta själv. Dem har bare satt i det allra viktigaste, värmen el och vardagsrummet..
 
Frysboxar, belysning och liknande drar inte så mycket. Kök är en av de platser som behöver mycket (vattenkokare, micro osv). Det normala är då flera grupper, vardera avsäkrade med 10A.


Normalt använder man inte 16A avskärning till allmänuttag.
 
C
Ni har säkert redan tänkt på det, men det låter inte som att er norska elektriker har svensk elinstallatörsbehörighet, vilket potentiellt kan ställa till med en del trassel.
 
tommib
Vad är det för kombipanna ni har egentligen? Inte ens när vi hade ren elpanna hade vi mer än 3x16A. Är pannan enfas? Samma sak gäller pool, är det enfasprylar ni ansluter?

Jag skulle definitivt lyssna på cpalm här ang behörighet.
 
Vi har el,olja och ved panna. Vad før trassel är det du syftar på?
Pool har vi inte ända utan vi planlägger en.
 
tommib
Vad är det för panna? Vad står det i instruktionsboken ang avsäkring? Vad har den för effekt?

Trasslet cpalm refererar till är det faktum att det är olagligt för någon utan svensk elbehörighet att utföra elinstallationsarbete här. Det spelar ingen roll om man har behörighet i ett annat land, det kan t.o.m. vara värre om landet är just Norge med deras ovanliga elsystem. Bara för att någon är elektriker i Norge (eller Sverige) betyder det inte att de vet hur systemet fungerar utan de kanske bara kopplar på rutin. Skillnaderna mellan Sverige och Norge är såpass stora att det kan bli ganska mycket fel i t.ex dimensioneringen som ni har märkt.
 
Fråga: står huset i Norge eller i Sverige? Det är viktigt för elsystemen är rätt olika i båda länder, och det som gäller i Sverige behöver inte gäller i Norge och tvärtom.
 
tommib
Utmärkt fråga! Jag utgick från att det var sverige eftersom de överhuvudtaget hade blandat in svenska elektriker och för att TS har angett Värmland som ort.
"Assumption is the mother of all fuckups, and certainty is the cousin of stupid."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.