Kom på en intressant sak.

Det måste ju finnas en hel del jobb och en trygg marknad för en rörmokare eller elektriker. Vet ingen rörmokare eller elektriker som inte har fullt upp.
Rörmokare är det mest extrema.

Snickare, entreprenad och mark har det varit lite mindre för någon kort period men aldrig för rörmokare eller elektriker.

Pratar om egenföretagare utan anställda eller med någon enstaka anställd.
 
Vad är frågan? Vad skall vi diskutera?
 
5.2 racing skrev:
Vad är frågan? Vad skall vi diskutera?
Är det så eller har jag läget om bakfoten?

Olika i olika delar av landet?
 
Det lär saknas ca 5000 elektriker i Sverige.
 
Tyresö
Rörmokare har egentligen inte fullt upp. Vad jag menar med att ha fullt upp är att köra hemifrån 05.00 och ta rast (om situationen tillåter) 14.00 - 14.15 för att få i sej mat - vad som helst....mat - och avsluta jobbet så att man är hemma lagom till 22.00. Tokäta innan man dör svältdöden och sen göra kontorsjobb i en halvtimme - för att sen 23.00 överväga om sömnen är viktigare än duschen....sömnen är viktigare, kan duscha till helgen!

Vissa perioder på året har jag det så 5 - 6 dagar/vecka - månad efter månad efter.... !!!

Det anser jag är att jobba fulla arbetsdagar och att ha fullt upp..........har du någonsin sett en rörmokare jobba så?
Nej, just det! Rörmokare har aldrig någonsin haft fullt upp - man har inte fullt upp när man bara jobbar 3,5 timmar/dag - övrig tid fördrivs över en kopp kaffe med en dagstidning eller på ett fik tillsammans med andra rörmokare som "har fullt upp"!
 
Lokalt verkar det i alla fall finnas en brist på elektriker. Jag har en kollega som frågar efter ett hyfsat enkelt jobb som ändå innebär ett antal timmars jobb, men de firmor som hon varit i kontakt med säger att det är ett för litet jobb så de är överhuvudtaget inte intresserade eftersom de har fullt upp. Hon var knäckt eftersom hon inte hittar någon som överhuvudtaget är intresserad av hennes jobb oavsett pris, de nekar henne direkt. Jag tror säkert att hon kan hitta en firma i regionen som har förbarmande, men det verkar vara en rätt het marknad just nu.
 
Tyresö....där snackar du mest bara dynga, jag känner/jobbar med en massa rörmokare som är egenföretagare och anställda och det är hela dagar det handlar om. Det är brist på rörisar, elektriker och kakelsättare (iaf sist jag hörde någon utvärdering).
 
Ja, skulle man välja ett hantverksyrke nu är det nog med säkerhet VVS- eller el-branschen som gäller. Har precis (avslutade i onsdags) konverterat hela kåken till vattenburet, flyttat filter+hydroforanläggning och installerat jordvärmepump. Den röris jag har haft att göra med jobbade flitigt, startade som tidigast före kl 06 hos mig som kund, men pratade nästan för jämnan i telefonen med andra kunder (dock via BT-headset och fortsatte jobba med mina radiatorer). Det var tydligt att han hade många projektbollar i luften samtidigt. Han verkade ha hur mycket jobb som helst.

Slutsats, jag stödjer din teori men det finns säkert några undantag.
 
Milkshaken
Tja, under ROT-Tiden så har dom allra flesta seriösa hantverkare jobb... Så är de bara... En del får jobba över en del inte.... så är de bara... Alla kan inte vara stöpta i samma form, och jobba lika mycket, utan det som passar en del, passar säkert inte en del andra.... så är det bara...
 
Lediga hantverkare i högkonjunktur = duktiga hantverkare?? alt. inte:)
 
Rörkrökare behöver bara jobba 3h/dag då dom förutom hutlös timpenning så lurar dom sina kunder med Ahlsells prislista.
 
Ninmajneb:Läkare träffar i snitt 4 patienter per dag, lata överbetalda skurkar säger jag. Ska man dit kostar ett 15 min besök 260 spänn och så kommer materialet(medicin) på det. Ändå har jag som andra betalt min skatt redan.

Ungefär samma resonemang :rolleyes:

De jag vet av kanske inte arbetar 8h/dag men väl en 5-6 timmar kanske därimellan massa resor hit och dit, är det större/längre jobb kan det mycket väl bli 10h den dagen.

Mig veterligt är det inget man blir superrik på då jag inte ser varken guldskor eller Rolls på uppfarten hos de som jag vet är krökare eller elektriker heller för den delen ;)
 
Man får inte glömma att rörisar och elektriker även är människor med ett eget liv och familj.
När folk frågar mig om jag kan göra ett litet extrajobb så kan man slå till med 400-500 kr/tim och det är inga problem. Ska jag koppla in kundens egeninskaffade skitsaker så blir det extra dyrt. Tackar han Nej så är det inte mitt problem. Jag kliver inte ur sängen för mindre än 400kr/tim.
Det är faktiskt en väldigt bra marknad att vara duktig hantverkare. (jag betalade en datakille 800kr/tim så vad fan gnälls det om)
 
Tyresö
kjellman skrev:
Det är faktiskt en väldigt bra marknad att vara duktig hantverkare. (jag betalade en datakille 800kr/tim så vad fan gnälls det om)

Det måste ha varit en ung datakille som inte lärt sej vad dom andra datakillarna tar.
Har aldrig hört en timtaxa på mindre än 1200 kr i databranschen
Men han lär sej han också....
 
Dom är fantastiskt duktiga dom däringa datakillarna....Hade gärna betalat honom 1500kr/tim då han gjorde ett förträffligt jobb. Det är nya tider nu...en hantverkare är underbetald.
Man ska inte göra nått man inte kan.....är min filosofi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.