Vi renoverar vårt gamla hus och i samband med detta tänkte vi bygga ett nätverk i huset. Bestämde oss för Cat6 och diskuterade det med elektriken. Nu visar det sig att han dragit 90 m Cat5e på tredje våningen i form av PM flex 20 mm 2xUTP 5E + KTV. Orkar inte bråka om detta - det får vara som det är. Nätverket är inte installerat men vi förbereder och kommer att koppla in om 1-2 år när vi kommit till den fasen i renoveringen (då är 3:e och andra våningen klar).

Frågan: Vad gör jag nu när jag skall dra kablar själv - fortsätter med Cat5e eller bygger resten av våningarna med färdigdragen PM flex 20 mm 2xUTP6 + KTV. Går det att blanda Cat5e och Cat6???
 
Om du inte orkar bråka om det hade jag stått ut med Cat5e, de klarar 1 gigabit de också. Den dagen du växer ur det kan du väl dra om då - då kanske tiden dessutom har en annan kabelstandard som är det "bästa".

Det ska inte vara några problem att blanda Cat6 och Cat5.

//Jonas
 
Inte minsta problem att blanda. Se bara till att paneler och uttag är gjorda för Cat6.
 
Tack för svaren! Då kör jag med cat 6 i resten av huset. Har ändrat mig lite på en punkt. Tror att jag lägger VP rör (20 mm) och drar cat 6 kabeln själv i stället för att lägga den färdigdragna i flexrör (enklare att lägga men dyrare i inköp samt svårare att dra om kabeln i framtiden).
 
peternicklas
Köpte cat5e på Biltema och drog i mitt hus. Har 1 GB till alla punkter. Var noga med att kolla så dina kablar blir rätt utförda. Finns speciella don för att kolla detta. Sedan måste man tänka på vad som är den svagaste punkten. I regel har man en dator som skickar info och den kommer mycket sällan upp i cat6 hastighet. När du väl får fiber in i huset så ligger den idag på 1 GB. Snabbare är på gång men det dröjer nog innan vi vanliga får tillgång till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.