Nybygge. Elekriken har dragit färdig slang med Cat 6. Den här har han monterat:
http://www.pmflex.com/sv/produkter/...lexror_med_halogenfri_datakabel_utp_kat6.aspx

Problemet är att jag beställt Cat 6A. Elektrikern menar att det inte finns färdig slang med 6A och att det därför inte var försvarbart att installera. Stämmer det?

Jag vet ju att det är en hyfsad prisskillnad mellan de två och det är rätt mycket nätverk i huset. 32 uttag som alla är dragna till en punkt i ena änden av huset. Det är många meter men jag vet inte exakt hur många.

Känns som att jag har en liten tvist på gång här... Installationen är gjord till fast pris (all el och nätverk i huset).
 
Är det tydligt i avtalet att du beställt 6A? I så fall är det väl knappast ett relevant argument att inte installera det för att det inte finns färdig slang.
 
mr_bygg skrev:
Är det tydligt i avtalet att du beställt 6A? I så fall är det väl knappast ett relevant argument att inte installera det för att det inte finns färdig slang.
Tydligt och tydligt.... Är ett vanligt ABS 09 med min egengjorda elritning som refererad bilaga. På den är det markerat var jag vill ha uttagen med texten "NÄTVERK, Cat 6A, dubbla". Denna ritning har det installerats efter så den har funnits till hands under hela projektet.
 
Ja min fundering var närmast om det framgick att det ska vara Cat 6A och det verkar det inte råda någon tvekan om. Så då kan jag inte riktigt förstå varför elektrikern på egen hand ändrat utan att redogöra med dig och ett helt rimligt krav är väl att han rättar till sitt misstag.
 
Har du även märkt nätverksdragningen på ritningen med "Cat 6a" alt. bilagt information att kablarna skall ha den standarden? Om bara uttagen har den märkningen skulle elektrikern kunna hävda att kanalerna inte hade den specen.

Lite nyfiken; vad skall du ha i huset som kräver Cat 6a?
 
Huset kanske är jätte jätte långt?
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Har du även märkt nätverksdragningen på ritningen med "Cat 6a" alt. bilagt information att kablarna skall ha den standarden? Om bara uttagen har den märkningen skulle elektrikern kunna hävda att kanalerna inte hade den specen.

Lite nyfiken; vad skall du ha i huset som kräver Cat 6a?
Well, nej... Jag har inte märkt själva kabeln. Inte för att det är relevant i nuläget men vi diskuterade muntligen i samband med kontraktskrivning mitt stora behov för nätverk. Elektrikern tyckte det var väl många uttag för en villa. Kändes helt klart som att mitt behov framkom.

Själva uttagen är dessa (Exxact primo Datauttag Plan 2xKat6 UTP BP Vit): http://www.bauhaus.se/exxact-datauttag-2x-rj45.html Så de är ju också Cat 6.

Jag har inget som verkligen kräver Cat 6A. Ville bara ha bästa möjliga nätverk med så lite delay som möjligt när det ändå ska dras nytt.
 
Jag inser ju att det inte är realistiskt att byta kablaget i slangarna. Och jag kommer inte lida någon direkt "skada" av att få en lägre klassning.

Men jag stör mig på att man bara gjort ett annat val - som elektrikern sparat pengar på. Den besparingen borde komma mig till godo.
 
Ts har ju skrivit,
"Problemet är att jag beställt Cat 6A. Elektrikern menar att det inte finns färdig slang med 6A och att det därför inte var försvarbart att installera. Stämmer det?"

Jag tolkar det som att han visste att kunden ville ha 6A, men att han "hjälpte" kunden att välja 6 för att det skulle bli lättare för honom.
 
Fast pris har lämnats baserat på en kravspec som säger 6A. Elektrikern har på eget bevåg installerat något som sänker installationskostnaden (enligt hans utsago). Detta ska givetvis återspeglas i ett nytt lägre pris från elektrikern.

I praktiken bör man antagligen också beakta hur stor del detta är av det totala arbetet. Är nätverksdelarna en mindre del är det antagligen inte värt att bråka om men man ska definitivt anmärka på detta för att ha "en upp" - det kommer säkert några ändringar från din sida framöver som elektrikern annars skulle ta betalt för...
 
Mainstream skrev:
Själva uttagen är dessa (Exxact primo Datauttag Plan 2xKat6 UTP BP Vit): [länk] Så de är ju också Cat 6.

Jag har inget som verkligen kräver Cat 6A. Ville bara ha bästa möjliga nätverk med så lite delay som möjligt när det ändå ska dras nytt.
Uttagen spelar ingen som helst roll Cat6/Cat6a har ingen mätbar skillnad om du nu skulle hitta 6a-uttag. De som finns är oftast ommärkta Cat6-diton eftersom de klarar standarden. Det viktiga är att man inte tvinnar upp kabeln vid kontakteringen. Max 13 mm.

Skillnaden mellan Cat6- och Cat6a-kabel är överhörningen och max-frekvens. 250MHz resp. 500MHz. Det skulle kunna vara avgörande i en serverhall där man buntar ihop massvis med kablar på kabelstegar och behöver längre längder än 55 meter. I ett bostadshus där kablarna ligger i VP-rör och sprider sig direkt efter korskopplingen spelar Cat6/Cat6a ingen som helst roll.
Det går att köra 10GBit på Cat5e också, vilket många gånger är fallet i serverhallar där man vill slippa dra om kortare kablage. Officiellt finns inte stödet, men med standardmätutrustning kan man lätt konstatera om det funkar i praktiken

Du bör efterfråga ett mätprotokoll på nätverksdragningen.
 
  • Gilla
gasolgrill och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS skrev:
I praktiken bör man antagligen också beakta hur stor del detta är av det totala arbetet. Är nätverksdelarna en mindre del är det antagligen inte värt att bråka om men man ...
Och cat6A tar väl en del extra tid att kontaktera? iom sina individuellt skärmade par?

Så även där har väl elektrikern skurit in lite extra vinning.
 
Några fler ändringar blir det inte. Vi är klara med installationen, det enda som återstår för elektrikern är att fylla i vilken säkring som är till vad i skåpet.

Har betalt allt utom sista fakturan som kommer efter slut-besiktning (tror den är på 10% av totalen).
 
Elektrikern är ju helt öppen med att han har sparat både tid och pengar genom att frångå avtalet så en diskussion om en lämplig kompensation borde inte vara nåt problem. Så meddela att du accepterar avsteget och föreslå en summa så slutar det förhoppningsvis med att ni bägge blir nöjda i slutänden.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Du får knappast in 2 st cat6a i det där röret utan att dra ut koaxen. Jag har dragit en massa sån där PM flex-slang med och även en massa 20mm slang som jag dragit in cat6 i och det blir ganska trångt. Cat6a är grövre än cat6.

Jag valde cat6a för att jag fick tag i en trehundrametersrulle under tusenlappen. Hela installationen hemma blir en blandning av cat6 och cat6a men jag lär knappast märka någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.