Hej,

Jag ska dra ny el för belysning, uttag (batteriladdn.) till två uthus. Framför uthusen ligger en redan nedgrävd kabel i markrör. Hur gör jag enklast?

1) Gräver upp bef. markrör och monterar Y-förgrening?

2) Gräver upp och lägger nytt, eget, markrör och kabel till uthusen? Hur får jag då avslutet mot husgrunden stiligt i marknivå? Dubbla rör, dubbla kablar.

En förutsättning är att jag vill ha markrör oavsett om jag ska dra mer kabel eller ej.
 
  • El-installationsplan för uthus inklusive kabeldragning i markrör och placering av belysning och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Får ej vara t-koppling i mark , skall kopplas vidare från central med därför avsäkring i huset eller gässtuga
 
Alt 2 är det rätta sättet
 
L
Angående anslutning till hus , alla gula går att lägga under hus utan att grävas ned ,
i övrigt går det att gå upp genom blindbotten direkt så kan du göra det , annars sluta med gula röret ca 0,5 meter i grop från vägg , trä på en PEM-slang 20 mm in i gula ca 20 cm och gå upp på väggen ( mekaniskt skydd ) ca 1 meter , snyggare än att ha en guling upp på vägg
 
När ni säger att man inte får så blir jag nyfiken på vilken regel som säger det. Det är ju ingen säkerhetsfråga så det står ingenting i SS 424 14 37 om detta. Det är möjligen en branschregel, kanske står i nån EBR-skrift men här handlar det om en jämförelsevis klen privat kabel på privat mark.

Å andra sidan lär de inte finnas några Y-kopplingar avsedda för markrör för kabel utan det får man snickra ihop själv av avloppsrör eller dylikt.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När ni säger att man inte får så blir jag nyfiken på vilken regel som säger det. Det är ju ingen säkerhetsfråga så det står ingenting i SS 424 14 37 om detta. Det är möjligen en branschregel, kanske står i nån EBR-skrift men här handlar det om en jämförelsevis klen privat kabel på privat mark.

Å andra sidan lär de inte finnas några Y-kopplingar avsedda för markrör för kabel utan det får man snickra ihop själv av avloppsrör eller dylikt.
Kanske lite miss , det jag menade att inte skarva kabeln i T , sedan att dra flera kablar med olika grupper i samma markrör är väl inte att anse som som någon bra ide , men är inte förbjudet ,
det går inte att dra om kablarna med ett T-stycke , klart upp till ägare , anläggningen bör vara lätt överskådlig , som kontenta , vilken kabel är det som jag har brutit för arbete på den , klart är det flera rör i marken så uppstår , vilken av dom är rätt ,
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
På bilden kan man tror att det blir en T-koppling men jag tror nog TS menar Y-koppling för det är vad han skriver. T gör det ju praktiskt omöjligt, men för Y kanske man kan säga att det är möjligt men inte lämpligt?

Jag förstår heller inte argumentet att blanda ihop kablar. När "flera grupper i samma rör" är på tal så brukar det handlar om just gruppledningar, rör med FK, som behöver samsas om samma kopplingsdosa etc (vilket är tillåtet men olämpligt). Här handlar det om kabel i mark som enkelt kan märkas i matande ände, för de fall som det är nödvändigt och inte redan framgår från en plint den är ansluten på.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Oavsett om man får eller inte är det dumt att grena under mark. Jag skulle tveklöst använda alt 2. Då blir det bra och överskådligt både nu och i framtiden.
Det handlar ju inte bara om vad som är tillåtet utan om vad som blir bra och fungerar bäst, men här brukar "debatten" alltid hamna på om det är tillåtet eller ej, tyvärr.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På bilden kan man tror att det blir en T-koppling men jag tror nog TS menar Y-koppling för det är vad han skriver. T gör det ju praktiskt omöjligt, men för Y kanske man kan säga att det är möjligt men inte lämpligt?

Jag förstår heller inte argumentet att blanda ihop kablar. När "flera grupper i samma rör" är på tal så brukar det handlar om just gruppledningar, rör med FK, som behöver samsas om samma kopplingsdosa etc (vilket är tillåtet men olämpligt). Här handlar det om kabel i mark som enkelt kan märkas i matande ände, för de fall som det är nödvändigt och inte redan framgår från en plint den är ansluten på.
Har inte talat om gruppledningar FK där det är tillåtet med fler faser i samma rör , och uppmärkning av dessa i central , det som jag framhåller är att man ska inte förlägga ett flertal kablar i samma rör i mark , i och för sig inte förbjudet men ändå , då det kan bli viss förvirring om vilken kabel som är vad , att förlägga ett flertal i ett 50 rör blir nog trångt , samt att de kanske måste dras samtidigt , tror inte TS har för avsikt att lägga 110 som är nästa dim .
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det handlar ju inte bara om vad som är tillåtet utan om vad som blir bra och fungerar bäst, men här brukar "debatten" alltid hamna på om det är tillåtet eller ej, tyvärr.
Jo jag tycker nog att båda dessa sidor har belysts i denna tråd.
 
Tack för era svar. Jag kör på alternativ 2 med eget rör och kabel. Fick även ett bra tips på snygg anslutning in i huset.

Min bild var något felaktig, anslutningen till huset går via en krypgrund. Inne i krypgrunden sitter en kopplingdosa till den befintliga ledingen.

Jag tänkte mig att gå på där istället för att gå hela vägen till gruppen i centralen. Jag bedömmer det tillkommande effektuttaget som ringa. Rätt eller fel?
 
L
Ett tips till TS när du ändå håller på och gräver , samt eventuellt vet var kablar och rör går i mark , ta din situatitionsplan för fastigheten och rita in var allt i mark går , om 30 år vet ingen
som ska gräva något om detta , och då bra med en ritning ,
Angående det du säger om att koppla på dosa , så måste det vara samma area på den nya som du förlägger ,som den gamla har , har med det bestämmelse som gäller för avsäkring för kabelar
Lämpligt då att sätta en central där med säkringar och JFB , finns ett litet aber om det finns en JFB på den central som kabeln kommer ifrån , bör kopplas om så den kommer före den JFB , även om bef kabel går till gäststuga så ska det vara JFB där med , om det görs på det sättet så kommer hela anläggningen att vara
egna delobjekt , så knäpper du en JFB så är dom andra i drift , finns alltid ström någonstans
 
Redigerat:
L linvige skrev:
Jag tänkte mig att gå på där istället för att gå hela vägen till gruppen i centralen. Jag bedömmer det tillkommande effektuttaget som ringa. Rätt eller fel?
Fel. Nu börjar det dra iväg här. Effektuttaget är bara en faktor att ta hänsyn till. En annan är skyddet vid kortslutning. Du behöver alltså välja rätt kombination av säkring, area och längd på kabeln. JFB spelar in. Det beror också på hur det ser ut i mottagande ände, om det finns en elcentral där. Vad vet du om kabeln till gästhuset, är den helt igenom korrekt dimensionerad? Endast då kan du ha denna som "mall".

Hur kommer det sig att det finns en kopplingsdosa i krypgrunden? Om den inte är lätt åtkomlig är det ingen bra plats, ännu mindre för en elcentral. Det låter som en nödlösning pga att en kabel var "för kort" eller av fel typ? Varje skarv är en felkälla så om du enkelt kan dra upp den nya kabeln till centralen och det finns plats där att koppla in den så vore det att föredra.
 
Bo, det var ett mer allmänt konstaterande och inte speciellt för just den här tråden.
 
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Dra dit en trefaskabel, sätt en undercentral och ett trefasuttag så har du ordentliga grejer när du ändå håller på.

Det finns massor med maskiner man inte behöver som kräver trefas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.