Bekant kom med en klocka, hemtagen från Hamburg.
Har nån en susning om vilken spänning denna drivs med ??
Antik väggklocka med svarta visare, vit urtavla och romerska siffror, fråga om spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på äldre klocks batterikontakter som undrar vilken spänning den använder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen mekanisk klockmekanism med kugghjul och fjädrar på ett svart underlag, möjligen för manuell uppdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mekanismen i en klocka med en stämpel som visar "CTW" inom en ornamentram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mekanismen i en äldre klocka med fjädrar och kugghjul, undrar om spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
spännande!

jag är ingen expert på 100-åriga tyska klockor, men jag skulle gissa att det är en slavklocka som en gång varit underställd en huvudklocka som står för själva tidhållningen och matar ut en liten elpuls en gång i minuten för att dra fram visarna

spänning gissningsvis i området 12-48 volt, kanske ännu lägre för så antika saker, och möjligen ska den ha omväxlande polaritet på pulserna...

jag skulle nog a) mäta resistansen och b) börja försiktigt med korta pulser (alltså inte koppla in den fast) på några enstaka volt för att se om den lever
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
spännande!

jag är ingen expert på 100-åriga tyska klockor, men jag skulle gissa att det är en slavklocka som en gång varit underställd en huvudklocka som står för själva tidhållningen och matar ut en liten elpuls en gång i minuten för att dra fram visarna

spänning gissningsvis i området 12-48 volt, kanske ännu lägre för så antika saker, och möjligen ska den ha omväxlande polaritet på pulserna...

jag skulle nog a) mäta resistansen och b) börja försiktigt med korta pulser (alltså inte koppla in den fast) på några enstaka volt för att se om den lever
Tack :)
 
Om så är fallet, borde man väl kunna driva den med ett tidrelä och ev ett växelrelä.
 
Ja det där är ett sekundärur/slavur. Det vanligaste systemet i europa är 24V DC och en impuls per minut. Polariteten växlas för varje minut - detta för att förhindra att en "svajig" impuls får klockan att ta flera steg.

Jag har själv ett centralur och några sekundärur från LM Ericsson hemma :cool:

Problemet med vanliga relän är att livslängden antagligen blir kort i denna applikation, det är ca 526 000 minuter på ett år.

De flesta centralur har därför kvicksilverbrytare vilka har en närmast obegränsad livslängd. Kanske kan man knåpa ihop något med halvledare istället för relän?
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det brukar vara 24 VDC polväxlande pulser
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
R
W Wheelabrator skrev:
Ja det där är ett sekundärur/slavur. Det vanligaste systemet i europa är 24V DC och en impuls per minut. Polariteten växlas för varje minut - detta för att förhindra att en "svajig" impuls får klockan att ta flera steg.

Jag har själv ett centralur och några sekundärur från LM Ericsson hemma :cool:

Problemet med vanliga relän är att livslängden antagligen blir kort i denna applikation, det är ca 526 000 minuter på ett år.

De flesta centralur har därför kvicksilverbrytare vilka har en närmast obegränsad livslängd. Kanske kan man knåpa ihop något med halvledare istället för relän?
Anekdot:

När jag gick el-tele på gymnasiet för sisådär tre decennier sedan sedan så listade vi ut att klockorna fungerade på just detta sättet och fick en idé om att få vår klocka att gå en timma fortare, att vår disträe lärare inte skulle märka det, och därför låta oss gå hem en timme tidigare. Så när läraren tittade bort en stund anslöt vi vår egen pulsgenerator till klockan och lät den hoppa fram en timme på ca 10 sekunder.

Problemet var bara att vår klocka förstås var parallellkopplad till i.a.f. större delen av skolan så alla andra klockor flyttade också fram sig. Dock inte lika mycket, för våra pulser var tydligen för svaga för att nå fram till samtliga. Vaktmästarna fick tillbringa en avsevärd tid åt att synkronisera alla klockorna igen.

De letade men hittade aldrig förövarna. Vet än idag inte om jag ska vara stolt eller skämmas över tilltaget.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jliljeha och 22 till
  • Laddar…
Totte_S
Solid state reläer borde hålla längre än ert vanligt mekaniskt
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om så är fallet, borde man väl kunna driva den med ett tidrelä och ev ett växelrelä.
Det viktiga är att du får till pulser så det inte ligger till kontinuerligt på något av hållen. Spolarna är normalt inte avsedda för mer än pulser på någon sekund.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det viktiga är att du får till pulser så det inte ligger till kontinuerligt på något av hållen. Spolarna är normalt inte avsedda för mer än pulser på någon sekund.
Jo, det förstår jag. Ska ut i garaget strax o prova med 12/24 volt. 1,5 volt gav ingen reaktion.
 
jag nördade in lite grand på Carl Theodor Wagner och hans livsverk...

CTW startade en urverkstad 1852, tog patent (DE13289) 1880 på slavur med polvändande impulser, och firman gick i konkurs 1977 – utslagen av kvartsurverken – men under tiden hann dom gödsla tusentals tågstationer, fabriker och skolor med sina centralurverk med slavklockor (de senare har ju inga direkta urverk utan är bara en stegmotor med två visare)

fördelen med polväxling anges i patentet vara att man undviker uppbyggnad av magnetism i elektromagneterna och minskar risken för felstegningar av inducerade åskströmmar... (enligt min och googles bästa skoltyska)

företaget ändrade logotyp två gånger under sin över etthundraåriga historia – den nyare varianten verkar ha funnits i bruk i alla fall på 1920-talet och framåt – din klocka har den äldre loggan

det nämns 24V i en del inlägg ovan, men även 12V verkar vara rätt vanligt förekommande – kanske en generationsfråga...

kikar jag i deras katalog #7 – odaterad, men gissningsvis från början av 1900-talet – så nämns inget om batterispänningarna för sina produkter, men dom säljer även voltmetrar som har mätområde upp till 15 eller 20 volt

Tre svartvita illustrationer av elektrisk utrustning inklusive voltmeter och urverksdetaljer från Carl Theodor Wagner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


får man igång klockan rent mekaniskt och elektriskt så finns det modern hjälp att få för att ersätta centralurets funktion, till exempel denna krämare av impulsgenerator för slavur (ty: Nebenuhr): https://www.nebenuhrsteuerung.de/ det finns även varianter på ebay.de – förekommer flera varianter som hanterar både 12 och 24 volt och möjlighet att ställa pulslängden (≈ 50ms till 1.5s)

finns även slavur som stegas oftare än en gång per minut, men jag får intrycket att CTW höll sig till minutpulser

det enda vi nog kan vara riktigt säkra på är att din klocka behöver polvändning av pulserna för att ticka framåt
 
  • Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
spännande!

jag är ingen expert på 100-åriga tyska klockor, men jag skulle gissa att det är en slavklocka som en gång varit underställd en huvudklocka som står för själva tidhållningen och matar ut en liten elpuls en gång i minuten för att dra fram visarna

spänning gissningsvis i området 12-48 volt, kanske ännu lägre för så antika saker, och möjligen ska den ha omväxlande polaritet på pulserna...

jag skulle nog a) mäta resistansen och b) börja försiktigt med korta pulser (alltså inte koppla in den fast) på några enstaka volt för att se om den lever
355 ohm. Rör sig inte på 24 volt.
 
harka harka skrev:
jag nördade in lite grand på Carl Theodor Wagner och hans livsverk...

CTW startade en urverkstad 1852, tog patent (DE13289) 1880 på slavur med polvändande impulser, och firman gick i konkurs 1977 – utslagen av kvartsurverken – men under tiden hann dom gödsla tusentals tågstationer, fabriker och skolor med sina centralurverk med slavklockor (de senare har ju inga direkta urverk utan är bara en stegmotor med två visare)

fördelen med polväxling anges i patentet vara att man undviker uppbyggnad av magnetism i elektromagneterna och minskar risken för felstegningar av inducerade åskströmmar... (enligt min och googles bästa skoltyska)

företaget ändrade logotyp två gånger under sin över etthundraåriga historia – den nyare varianten verkar ha funnits i bruk i alla fall på 1920-talet och framåt – din klocka har den äldre loggan

det nämns 24V i en del inlägg ovan, men även 12V verkar vara rätt vanligt förekommande – kanske en generationsfråga...

kikar jag i deras katalog #7 – odaterad, men gissningsvis från början av 1900-talet – så nämns inget om batterispänningarna för sina produkter, men dom säljer även voltmetrar som har mätområde upp till 15 eller 20 volt

[bild]

får man igång klockan rent mekaniskt och elektriskt så finns det modern hjälp att få för att ersätta centralurets funktion, till exempel denna krämare av impulsgenerator för slavur (ty: Nebenuhr): [länk] det finns även varianter på ebay.de – förekommer flera varianter som hanterar både 12 och 24 volt och möjlighet att ställa pulslängden (≈ 50ms till 1.5s)

finns även slavur som stegas oftare än en gång per minut, men jag får intrycket att CTW höll sig till minutpulser

det enda vi nog kan vara riktigt säkra på är att din klocka behöver polvändning av pulserna för att ticka framåt
Grymt svar :) Jag googlade igår utan att hitta det du funnit. Som jag skrev nyss, den vill inte röra på sig med 24 volt.
 
det var ju positivt att du kan mäta upp en resistans – då verkar lindningarna vara i sin ordning!

– du använder likspänning vid provet antar jag

– och du provade att växla polariteten på matningen fram och tillbaka? verket ska bara röra sig en gång per puls med samma polaritet

ja, då återstår väl något mekaniskt problem att lösa -- kan väl vara avlagringar som har satt sig och stelnat till under de årtionden som förflutit sedan den var i drift senast -- enligt Wagner själv så har de (exakt?) samma mekanism i slavur med urtavlor upp till 3 meters diameter...

i mitt tidigare inlägg skrev jag att dom ändrade logotyp två gånger – vad jag avsåg att säga var att de har haft två logotyper under sina 125 år, man bytte logga en gång
/Knutsson
 
harka harka skrev:
det var ju positivt att du kan mäta upp en resistans – då verkar lindningarna vara i sin ordning!

– du använder likspänning vid provet antar jag

– och du provade att växla polariteten på matningen fram och tillbaka? verket ska bara röra sig en gång per puls med samma polaritet

ja, då återstår väl något mekaniskt problem att lösa -- kan väl vara avlagringar som har satt sig och stelnat till under de årtionden som förflutit sedan den var i drift senast -- enligt Wagner själv så har de (exakt?) samma mekanism i slavur med urtavlor upp till 3 meters diameter...
/Knutsson
Jo, likström och växling. Allt ser väldigt fint ut, och rör sig när man pillrar på det. Spontant ser det ut som dessa grejer aldrig kan gå sönder. Ska kolla visaraxlarna, men jag tycker det borde klicka till även om de skulle kärva.
Och kan den driva klockor upp till 3 meter, borde det vara en barnlek att driva dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.