Vår tvättmaskin, en Electrolux EWF16780W från 2009, har börjat ge felkoden E10 under sköljning. Närmare bestämt så fyller den på vatten tills det nästan räcker till sargerna i trumman, vattennivån är ca fem cm över botten av trumman. Sedan ger den felkod E10 och tre snabba pip som upprepas många gånger.
Om man trycker på startknappen fortsätter den programmet där det avbröts. Nedräkningen av tiden under vattenpåfyllningen är konstig - en minuts nedräkning tog i verkligheten över fem minuter. I vanliga fall brukar den vara ganska korrekt.
Vi har kontrollerat filtren i bägge ändarna av tilloppsslangen, avloppsslangens slut, öppnat locket och alla slangar ser ut att sitta fast, tryckt på kontakter under locket, kört rengöringsmedel (Electrolux Clean&Care) på 90 grader två gånger. Vi tog loss avloppsslangen från avloppsröret och när maskinen tömmer rinner det fort så det är nog ingen propp där.

Några tips på vad som kan vara fel?
Skall vi köpa en ny tvättmaskin eller ta ut reparatören på fastpris 2500 kr och hoppas att han kan fixa det?
 
Låter som ett klockrent case för Electroluxaren, absolut guru i sammanhanget.

Men om jag utan denna eminenta guru skulle våga mig på en gissning så skulle jag börja min felsökning kring avloppspumpen, kolla noga att den inte är igensatt och att impellern rör sig fritt.

Av med filtret vid avloppspumpen, in med fingrarna och känn efter hur det står till där inne med impellern osv.

Men bara steg 1 detta.

___
PS. Antar att du redan kört den generella felsökningsguiden, E10 tycks indikera problem med vattentillförsel vilket kan bero på tex igensatt inloppsfilter https://www.electrolux.se/support/s...tvattmaskiner/tvattmaskinen-visar-felkod-e10/
 
Redigerat:
Tack för tips! Felsökningsguiden har jag gått igenom. Jag funderar på vad de menar med ”Prova att spola avlopsslangen i en balja eller handfat.” Menar de att man skall ta loss slangen i bägge ändar (det är ju litet jobbigt eftersom man måste lägga maskinen ned) eller att man tar loss den från avloppsröret och låter vattnet rinna ut i en hink? Jag har gjort det senare och fyller en hink väldigt fort.
 

Bästa svaret

A
d3katja d3katja skrev:
Tack för tips! Felsökningsguiden har jag gått igenom. Jag funderar på vad de menar med ”Prova att spola avlopsslangen i en balja eller handfat.” Menar de att man skall ta loss slangen i bägge ändar (det är ju litet jobbigt eftersom man måste lägga maskinen ned) eller att man tar loss den från avloppsröret och låter vattnet rinna ut i en hink? Jag har gjort det senare och fyller en hink väldigt fort.
Byt inloppsventilen! 405 50 17-16/6, ventilen för sköljmedel är antagligen trött, men det kan vara
vattentransportören som inte släpper fram vattnet 124 01 46-29/8
kolla in när vatten tas in ev.
skifta plats på slangarna och se om det rinner bättre, gör det inte det så är det vattentransportören
 
electroluxaren skrev:
Byt inloppsventilen! 405 50 17-16/6, ventilen för sköljmedel är antagligen trött, men det kan vara
vattentransportören som inte släpper fram vattnet 124 01 46-29/8
kolla in när vatten tas in ev.
skifta plats på slangarna och se om det rinner bättre, gör det inte det så är det vattentransportören
Vi använder aldrig sköljmedel, kan den ventilen bli dålig ändå?
Tack för artikelnumren!
 
A
d3katja d3katja skrev:
Vi använder aldrig sköljmedel, kan den ventilen bli dålig ändå?
Tack för artikelnumren!
ja ja det har ingen betydelse då maskinen använder den alltid i sköljprogrammetr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.