Hej!

Jag har en Electrolux torktumlare med modellnummer: EDP2074PDW som börjat gnissla vid rotation till höger. Jag är inte jätteduktig på sånt här men har varit inne och roterat för hand och noterat att den gnisslar utan kläder i också. Det kanske inte påverkar torkningen, men det låter väldigt mycket. Särskilt i en etta. Jag bifogar video på hur det låter, den är då på "time drying" cykeln, ca 10min. https://drive.google.com/file/d/1lQMlQbdzixCEPsQsPrTT8CuUEDHex8pK/view?usp=sharing

En reparationsfirma i Stockholm nämnde att de tar 950kr för felsökning. Jag förstår såklart att det är svårt att avgöra via internet vad det kan vara men är det ens värt att reparera/försöka göra det själv? Jag är som sagt inte jätteduktig men försöker gärna om det går.

En till liten fråga, är det normalt att det droppar något från torktumlaren där den ventilerar?

Tacksam för svar!
 
A
900 är billigt för att ta isär hela torkisen för rengöring för det är det du behöver göra.

var droppar det? det kan vara täpt kondensor eller dräneringen därifrån
 
Det droppar från var det ser ut att vara kondensatorn. Ska nog försöka rengöra den. Oljudet verkar dock besvärligare att ordna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.