Hej alla!

Nu är det så att jag har köpt en spis från Elgiganten och den funkar funka bra (hoppas jag). Men den spisen vi hade tidigare funkade hur bra som helst som vi hade i flera år.

Nu är jag inte direkt proffs när det gäller spis, förutom att jag har läst på att vi har 3 fas hemma så vi behövde en som har 400 volt, som vi nu köpte och som är en glaskeramikspis, då vår tidigare också var det.
Det är denna ifall det hjälper:
https://www.elgiganten.se/product/v...400/electrolux-inspiration-spis-ekc6051bow400

Hur som helst så har jag två frågor då jag reagerade att denna nya funkade lite annorlunda gentemot den gamla. Vill veta ifall det är normalt eller inte :)

1. På vår tidigare spis när man värmde ugnen till tex 275c och och väntade ett tag, så kunde man få en indikation att ungen är uppvärmd då temperaturindikatorn/symbolen slocknade. När lampan väl har slocknat, då vet man att ugnen är varm och det är bara att lägga in maten.

Meeeeen på denna nya jag har köpt, så släcks lampan aldrig när jag har den på 275c (som är max). Läste på manualen att vid första användningen så ska man lägga den på funktionen över/undervärme i 1 timme. Under denna timmen så slocknade lampan aldrig. MEEEN när jag väl däremot tar temperaturen till ca 195/200, då släcks lampan.
Är detta normalt?

Säkringarna är kollade och även bytta, i detta fall är det 3st, då det är en 3 fas spis, där 1 av dom är 16A och de två andra säkringarna är 10A. De har alltid varit så i många år nu och funkade fint med den gamla spisen.

På de nya spisen, släcks inte lampan när ugnen har värmts upp när den är på max?

2. Jag la märke till att spis plattorna på vänstra sidan inte "lyser" rött, medans de till höger gör det. I mitten lyser de, men inte själva plattan.
De vänstra blir varma, men man kan inte se ifall plattan är värm eller inte, då menar jag visuellt att man ser att plattans ring lyser rött.

Bifogar två bilder så förstår ni kanske mer hur jag menar.
Är tacksam för all hjälp jag kan få, då jag håller på att bli knäpp på detta :p

Denna bilden är för lampan (Fråga 1):
Vit glaskeramikspis med inställd temperatur på 275 grader celsius och tänd temperaturindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och denna för spisplattorna (Fråga 2):
Glaskeramikhäll med två aktiva värmeelement och två avstängda, kontrollpanelen framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Kolla upp så du har full spänning till uttaget.
Sen får du titta hur det är kopplat i spise.
 
Fairlane
I och med att lampan när ugnen nått avsedd temperatur fungerar på lägre temperatur så låter det som att den inte når max temperatur.

Visst kan du köra 10A, 10A, 16A, men jag ser inte riktigt poängen?! Är det porslinssäkringar? Kanske har någon bara petat i 10A istället för 16A på två platser för att det var det var vad man hade hemma. Eller så hade man 3*10A men säkringen gick när man körde ugnen och så bytte man den till 16A. Risken då är att man inte har kollat att man har tillräcklig kabelarea.

Om plattan blir varm så borde den lysa rött. Det tror jag är snudd på krav av säkerhetsskäl (gissning). Det låter märkligt.

Vad står det i manualen om problemen?
 
E El-Löken66 skrev:
Kolla upp så du har full spänning till uttaget.
Sen får du titta hur det är kopplat i spise.
Jag tror jag har full spänning, då den gamlade funkade fint, även fastän den också låg på 400 volt.
Såhär ser uttaget ut iallafall:
Gamlat uttag på vägg och ny 400 volt eluttag med kopplad kabel på svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fairlane Fairlane skrev:
I och med att lampan när ugnen nått avsedd temperatur fungerar på lägre temperatur så låter det som att den inte når max temperatur.

Visst kan du köra 10A, 10A, 16A, men jag ser inte riktigt poängen?! Är det porslinssäkringar? Kanske har någon bara petat i 10A istället för 16A på två platser för att det var det var vad man hade hemma. Eller så hade man 3*10A men säkringen gick när man körde ugnen och så bytte man den till 16A. Risken då är att man inte har kollat att man har tillräcklig kabelarea.

Om plattan blir varm så borde den lysa rött. Det tror jag är snudd på krav av säkerhetsskäl (gissning). Det låter märkligt.

Vad står det i manualen om problemen?
Det är exakt det jag också tror! Låter bara galet att den inte uppnår sin maximala temperatur :(

Precis, det är porslinssäkringar :)
Finns direkt ingen anledning till varför vi kör 10A, 10A, 16A, utan det är mer pga av att det alltid har varit så, och har nu funkat fint nu i över 7 år.
Däremot är jag rädd att om jag nu väljer att köra att alla 3 är 16A, så kanske den överbelastar centralen.
Manualen säger ingenting om detta, utan den förklarar mer hur funktionerna funkar.
 
E
P prefor skrev:
Jag tror jag har full spänning, då den gamlade funkade fint, även fastän den också låg på 400 volt.
Såhär ser uttaget ut iallafall:
[bild]



Det är exakt det jag också tror! Låter bara galet att den inte uppnår sin maximala temperatur :(

Precis, det är porslinssäkringar :)
Finns direkt ingen anledning till varför vi kör 10A, 10A, 16A, utan det är mer pga av att det alltid har varit så, och har nu funkat fint nu i över 7 år.
Däremot är jag rädd att om jag nu väljer att köra att alla 3 är 16A, så kanske den överbelastar centralen.
Manualen säger ingenting om detta, utan den förklarar mer hur funktionerna funkar.
Att tro är att inte veta, eller tro gör man i kyrkan?

Om det fungerade med 10 Ampere som huvudsäkring i 7 år så har du nog blåst den nu i alla fall. Läs av mätaren och avrapportera.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Troligen så används 2 faser till plattor och en till ugn. Om du har 10A på fasen till ugnen och den vill ha 16A så händer inget annat än att säkringen går.
Samma med plattorna, behöver de mer än 10A så går säkringen.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Har du flyttat över stickproppen på bilden från den gamla till den nya spisen? Stickproppen på bilden är till en spis som har 400V elementspänning. Det är mycket ovanligt att nya spisar har. Har du en bild på märkskylten på den nya spisen?

Angående säkringarna så är det mest matlagningsvanorna som avgör om det fungerar. Klarade du dig med 10A förr så lär du göra det nu också.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
Om du drar på alla plattorna på max så lär en säkring eller två garanterat gå med tanke på effekten som varje platta behöver, så kolla säkringarna igen.

Sen är det ju intressant att verifiera kabelarea innan du säkrar upp.
 
  • Gilla
Jericko och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Troligen så används 2 faser till plattor och en till ugn. Om du har 10A på fasen till ugnen och den vill ha 16A så händer inget annat än att säkringen går.
Samma med plattorna, behöver de mer än 10A så går säkringen.
Tror du att det är okej om jag kör 16A på alla?

A Avemo skrev:
Har du flyttat över stickproppen på bilden från den gamla till den nya spisen? Stickproppen på bilden är till en spis som har 400V elementspänning. Det är mycket ovanligt att nya spisar har. Har du en bild på märkskylten på den nya spisen?

Angående säkringarna så är det mest matlagningsvanorna som avgör om det fungerar. Klarade du dig med 10A förr så lär du göra det nu också.
Nej har inte flyttat över något. Det har alltid varit så. Däremot nu när jag kollar så märker jag att den gamla spisens stickproppar skiljer sig gentemot den nya.
Såhär ser den gamlas stickpropp ut:
Vit stickpropp för spis med tre stift och en perforerad metallock, märkt med 16A på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Menar du denna skylten? :)
Energimärkningsetikett för Electrolux spis, energiklass A, 73L, 0,95 kWh/cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
@prefor du har anslutit din spis utan nolla, är detta något du läste dig till? Nu syns det inte om den är i uttaget heller men precis som @Avemo skriver är det till hjälp om du drar ut sladda och lägger upp koppling schemat.

Hur stora mätarsäkringar har du?
Har du kollat spis säkringarna?

Spisen verkar gå på 400V men schemat är alltid bra, du får skruva av luckan på baksidan.
 
Det finns någonstans på spisen en märkning som visar hur den skall kopplas in. Eventuellt sitter den bakom luckan där sladden är ansluten.

Det är inte helt ovanligt att nolla saknas i gamla spisuttag då äldre spisar ofta inte behövde någon nolla. Det förekommer även att den som byter till en nyare spis gör mer eller mindre kreativa kopplingar för att slippa dra in en ny tråd i uttaget. En gissning skulle vara att din gamla spis var en 230V spis inkopplad på ett väl kreativt sätt till två faser och nolla. Din nya spis saknar nollstiftet och är därför antagligen en 400V spis. Den kreativa eller snarare felaktiga kopplingen i uttaget gör att ugnen får 230V i stället för 400V varvid den ger dålig värme. De vänstra plattorna får inget alls och blir därför inte varma.

Du borde mäta i uttaget eller öppna och se hur många trådar du har.
 
  • Gilla
Papperskatt och 1 till
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Det finns någonstans på spisen en märkning som visar hur den skall kopplas in. Eventuellt sitter den bakom luckan där sladden är ansluten.

Det är inte helt ovanligt att nolla saknas i gamla spisuttag då äldre spisar ofta inte behövde någon nolla. Det förekommer även att den som byter till en nyare spis gör mer eller mindre kreativa kopplingar för att slippa dra in en ny tråd i uttaget. En gissning skulle vara att din gamla spis var en 230V spis inkopplad på ett väl kreativt sätt till två faser och nolla. Din nya spis saknar nollstiftet och är därför antagligen en 400V spis. Den kreativa eller snarare felaktiga kopplingen i uttaget gör att ugnen får 230V i stället för 400V varvid den ger dålig värme. De vänstra plattorna får inget alls och blir därför inte varma.

Du borde mäta i uttaget eller öppna och se hur många trådar du har.
Så det kan inte vara en säkring som gått då?
 
E El-Löken66 skrev:
Så det kan inte vara en säkring som gått då?
Bör kollas. En 10.5 kW spis behöver ju mer än 10A om den går på 230V.
 
E El-Löken66 skrev:
@prefor du har anslutit din spis utan nolla.
Spisen verkar gå på 400V men schemat är alltid bra, du får skruva av luckan på baksidan.
A Avemo skrev:
Det finns någonstans på spisen en märkning som visar hur den skall kopplas in. Eventuellt sitter den bakom luckan där sladden är ansluten.

Det är inte helt ovanligt att nolla saknas i gamla spisuttag då äldre spisar ofta inte behövde någon nolla. Det förekommer även att den som byter till en nyare spis gör mer eller mindre kreativa kopplingar för att slippa dra in en ny tråd i uttaget. En gissning skulle vara att din gamla spis var en 230V spis inkopplad på ett väl kreativt sätt till två faser och nolla. Din nya spis saknar nollstiftet och är därför antagligen en 400V spis. Den kreativa eller snarare felaktiga kopplingen i uttaget gör att ugnen får 230V i stället för 400V varvid den ger dålig värme. De vänstra plattorna får inget alls och blir därför inte varma.

Du borde mäta i uttaget eller öppna och se hur många trådar du har.
Jag tänker då om man byter ut stickproppen till en som har 4 stickpropp (som den gamla hade). Kommer det funka då? Såg att Mediamarkt sålde Perilexkontakt med sladd, när jag var där igår.
Eller hade det funkat bättre om jag kör på en 230volt?

Tog ut spisen, öppnade en lucka och hittade denna. Är det denna ni menar?
Elanslutningsschema på gul etikett visar 400V 2-fas och 3-fas anslutningar för spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är spisen märkt på baksidan EKC6051BOW400 så som den du länkade till så är det en 400v, däremot heter den EKC6051BOW230 så är det 230v.
Sitter klisterlappar på ryggen som nämnts tidigare.

Dock angående värmen på dina vänstra plattor så är det ju omöjligt att plattorna är heta om dom inte lyser.
Det är ju värmeslingornas värme som avger det röda skenet.
Får du värme på dom? Annars reklamera spisen.
 
E El-Löken66 skrev:
Så det kan inte vara en säkring som gått då?
För plattorna kan det absolut vara en säkring. Men det förklarar inte varför ugnen har en för låg effekt.

K Kane skrev:
Bör kollas. En 10.5 kW spis behöver ju mer än 10A om den går på 230V.
De flesta spisar vare sig de är nya eller gamla och vare sig de har 230V eller 400V elementspänning brukar vara på runt 11 kW och skall alltså nominellt ha 16A säkringar. Men eftersom man vid normal matlagning i princip aldrig har alla plattor och ugnen på full effekt samtidigt så fungerar det i praktiken oftast utmärkt med 3x10A. Eller för den delen 1x20A om det är en efaslägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.