Electrolux spis; Det gäller inte varmluftsfläkten utan den interna fläkten som har sitt utlopp i ovankanten av luckan.
Den går hela tiden. Drar man ut kontakten så stannar den, sätter man i den igen fortsätter den att gå.
Ett relä som har hängt sig?
 
A
det sitter oftast en "klixon" som styr denna
men det beror på vilken modell du har
 
Todin Todin skrev:
Electrolux spis; Det gäller inte varmluftsfläkten utan den interna fläkten som har sitt utlopp i ovankanten av luckan.
Den går hela tiden. Drar man ut kontakten så stannar den, sätter man i den igen fortsätter den att gå.
Ett relä som har hängt sig?
Vår går tills allt är kallt
 
electroluxaren skrev:
det sitter oftast en "klixon" som styr denna
men det beror på vilken modell du har
Ok, vad är klixon? Givare?
 
A
fast termostat
fast det beror på vilken modell du har
 
electroluxaren skrev:
fast termostat
fast det beror på vilken modell du har
Tack för svaren, just nu har det varit tyst flera dagar.
..vi får väl se...
 
Hej,
Jag har fått precis samma fel på en elektroluxspis, PNC 94794106000, 4 år gammal. Hoppas det är ok att kapa tråden. Har ditt problem löst sig?
Den övre bilden är det överhettningsskydd som nu sitter i spisen. Den undre är den utbytesenhet som Elektrolux föreslår.
Tycker att dom ser tillräckligt lika ut. Båda är 180°C.
Finns det något sätt att kontrollmäta det vänstra innan jag kasserar det och byter. Jag antar att det är av bimetalltyp?

Överhettningsskydd från Elektrolux spis, 180°C, bimetalltyp, för bygg- och renoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termiskt överhettningsskydd från Elektrolux spis, brun och beige färgad, 180°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
M macs skrev:
Hej,
Jag har fått precis samma fel på en elektroluxspis, PNC 94794106000, 4 år gammal. Hoppas det är ok att kapa tråden. Har ditt problem löst sig?
Den övre bilden är det överhettningsskydd som nu sitter i spisen. Den undre är den utbytesenhet som Elektrolux föreslår.
Tycker att dom ser tillräckligt lika ut. Båda är 180°C.
Finns det något sätt att kontrollmäta det vänstra innan jag kasserar det och byter. Jag antar att det är av bimetalltyp?

[bild] [bild]
Kontinuitet Mät den den skall visa oändligt
 
electroluxaren skrev:
Kontinuitet Mät den den skall visa oändligt
Tack för svar. Jag monterade tillbaka den i spisen i förmiddags och felet kvarstod men ugnen fungerade som den skulle och de rostade potatisen till middagen blev goda. När ugnen därefter svalnade stannade även kylfläkten. Det är tydligen så att när man lyfter ett problem i det här forumet så löser det sig :D. ... automatiskt.
Nu gör jag som trådstartaren.... avvaktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.