Hej,

Har en Electrolux ERES35800X, produktnummer: 927786521

Sista tiden tycker vi att främst grönsaker längst ner frusit till is. Samtidigt har temperaturen som kylskåpet visar stigit kraftigt från +3 -> +9 så fort man lagat mat och öppnat kylskåpsdörren några gånger.
Sen tog det timmar innan den kom ner i temp igen.

Igår kollade jag så att det inte var smitsigt på baksidan av skåpet. Vi möblerade även om i kylen då cirkulationen kan ha varit dålig. Såg tex att nedersta hyllan hade åkt alldeles för långt in under kolsyrepatronen/filtret.
Fläkten högst upp fungerar, då den startarnär man stängt dörren.

Imorse visade kylskåpet +9 så man har snarare gjort det sämre :lying:

Finns det något mer man kan kolla tex temperatursensorerna eller är det bara att försöka få tag i ett nytt kylskåp i helgen?

Tack på förhand

EDIT: mätte temperaturen imorse och fick +10 uppe och -0.3 på hyllan längst ner
 
Redigerat:
A
du har en typisk köldmedlesläcka (om det inte är en massa is innanför plastkanalen bak på väggen) fixas enklast genom att byta förångare,

R Rubb skrev:
Hej,

Har en Electrolux ERES35800X, produktnummer: 927786521

Sista tiden tycker vi att främst grönsaker längst ner frusit till is. Samtidigt har temperaturen som kylskåpet visar stigit kraftigt från +3 -> +9 så fort man lagat mat och öppnat kylskåpsdörren några gånger.
Sen tog det timmar innan den kom ner i temp igen.

Igår kollade jag så att det inte var smitsigt på baksidan av skåpet. Vi möblerade även om i kylen då cirkulationen kan ha varit dålig. Såg tex att nedersta hyllan hade åkt alldeles för långt in under kolsyrepatronen/filtret.
Fläkten högst upp fungerar, då den startarnär man stängt dörren.

Imorse visade kylskåpet +9 så man har snarare gjort det sämre :lying:

Finns det något mer man kan kolla tex temperatursensorerna eller är det bara att försöka få tag i ett nytt kylskåp i helgen?

Tack på förhand

EDIT: mätte temperaturen imorse och fick +10 uppe och -0.3 på hyllan längst ner
 
electroluxaren skrev:
du har en typisk köldmedlesläcka (om det inte är en massa is innanför plastkanalen bak på väggen) fixas enklast genom att byta förångare,
Vet du om det går att montera ner väggen för att kolla? Eller bara prova stänga av den och låta den bli varm?

Fel på köldkrets antar jag kostar lika mycket som ny kyl typ?
 
A
R Rubb skrev:
Vet du om det går att montera ner väggen för att kolla? Eller bara prova stänga av den och låta den bli varm?

Fel på köldkrets antar jag kostar lika mycket som ny kyl typ?
man får lyfta fram lådan med allt vatten i för att komma åt den första skruven men sen är det lätt.
beroende på vilken tomte som vill göra jobbet kan det nog kosta väldigt olika.
man byter
EVAPORATOR , 208 56 40-02/3
den kostar ca 1.124.37-
men man bör samtidigt byta tork och kompressor åtminstone torkaren
tillkommer 55g R600A några locringar och ett servicerör.
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
man får lyfta fram lådan med allt vatten i för att komma åt den första skruven men sen är det lätt.
beroende på vilken tomte som vill göra jobbet kan det nog kosta väldigt olika.
man byter
EVAPORATOR , 208 56 40-02/3
den kostar ca 1.124.37-
men man bör samtidigt byta tork och kompressor åtminstone torkaren
tillkommer 55g R600A några locringar och ett servicerör.
Ok, ska prova tömma den och se ifall jag får av plastväggen. Får jag inte det så låter jag den stå avstängd med dörren öppen.

Tack för hjälpen
 
electroluxaren skrev:
man får lyfta fram lådan med allt vatten i för att komma åt den första skruven men sen är det lätt.
beroende på vilken tomte som vill göra jobbet kan det nog kosta väldigt olika.
man byter
EVAPORATOR , 208 56 40-02/3
den kostar ca 1.124.37-
men man bör samtidigt byta tork och kompressor åtminstone torkaren
tillkommer 55g R600A några locringar och ett servicerör.
Tog ut Electroluxservice, han sa rätt omgående att det är kylkretsen.

1795:- kostade det med RUT, han bytte förångaren.
Han sa samtidigt att det var någon relativt ny prissättning. Förut hade en sån här reparation kostat 4000+.

EDIT: La upp denna post så att folk i framtiden som hittar hit får ta del av den slutgiltiga lösningen också :)
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.