Efter 5,5 år så blev kylskåpet ((Electrolux EUE2644MFW vanligt 60 brett , 180 cm högt) väldigt varmt i går morse.

Innetemperaturen går över 10 grader och sidorna blir väldigt varma. Väntar 6 timmar på att det ska bli svalare, men det hjälper inte. Slutar med att jag drar fram kyl och frys (de är inbyggda med skafferiskåp och bänkskiva på sidorna, ingen inbyggnadsdörr på kylen eller frysen). Reagerar igen på att sidorna är jättevarma. Drar ur strömkablar i 10 minuter. Efter någon timme sjunker temperaturen igen till ca 5 grader i svalaste zonen. Nu under natten har det fungerat bra enligt de loggande termometrarna. Kyl och frys har stått utdragna med fri ventilation utan att skjutas in igen.

Vad kan det vara?

Det enda avvikande jag kan komma på i övrigt är att jag en dag innan satte en 10 flaskor rumstempererad öl i kylen. Det borde ju kylskåpet klara av utan att bli överbelastat. Jag kan ju tänka mig att om det blir för varmt bakom kyl och frys så fungerar inte kylningen av kompressorn och då går den med ännu större effekt och ger mer värme etc..

Vad ska jag göra? Om temperaturen skulle vara stabil även efter att jag skjuter in skåpen igen så är väl allt OK? Eller är det något som kan ha gått sönder och gör att det beter sig så här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.