Electrolux frys EUE7000W1​

Frys som är bågot år gammal bara. Denna modell avfrostar sig själv. Då de glömde att installera ventilation i kylskåps rummet så täcker inte garantin för att få ut en ny. Den tappar kyla och börjar pipa titt som tätt så får man nollställa genom att dra ur kontakt men kommer aldrig upp i riktig frystemp.

Någon som vet vad jag ska byta ut eller börja felsöka?

Vad menar du med kylskåpsrummet? Om de är utrymmet/skåpsnischen för kyl/frys du menar så är det mycket viktigt att det finns en luftkanal bakom skåpen som mynnar ut över skåpen, detta för att kondensorn där bak ska kunna kylas ordentligt. Finns ingen sådan luftkanal så måste du ordna det. Visa bilder på hur det ser ut så kan du få mer detaljerade tips.

H Harald Blåtumme skrev:
Vad menar du med kylskåpsrummet? Om de är utrymmet/skåpsnischen för kyl/frys du menar så är det mycket viktigt att det finns en luftkanal bakom skåpen som mynnar ut över skåpen, detta för att kondensorn där bak ska kunna kylas ordentligt. Finns ingen sådan luftkanal så måste du ordna det. Visa bilder på hur det ser ut så kan du få mer detaljerade tips.

• Frys med digital display visar temperaturval på -24, -18 och -15 grader samt ECO-läge och temperaturinställning i 3 sekunder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vit frys med fyra lådor och två hyllor inuti, stående på ett trägolv bredvid ett kylskåp.
    Skapa konto
  • Två vita Electrolux-kylskåp med rostfria handtag står bredvid varandra mot en vit vägg, placerade på ett ljust trägolv.
    Skapa konto
  • Litet utrymme med betongväggar, en takdosa och lösa elkablar. Det finns ett träliknande golv och en dörr med handtag i förgrunden.
    Skapa konto
Precis! Electrolux själva installerade frysen men sa då inget om detta!

Det brukar stå i installationsanvisningarna. Har du en bild på hur det ser ut uppe mot taket ovanför överskåpen?

Vi har ett kök från Ikea och då med särskilda överskåp för just kyl/frys, dessa har en kanal 5 cm i bakkant så att varmluften kan ta sig upp över dessa skåp. Våra skåp går inte hela vägen upp till tak så där är det inga problem, finns det en taksockel så får man ta upp hål för ventilationsgaller där.

• Gilla
Alexander_90
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
H Harald Blåtumme skrev:
Det brukar stå i installationsanvisningarna. Har du en bild på hur det ser ut uppe mot taket ovanför överskåpen?

Vi har ett kök från Ikea och då med särskilda överskåp för just kyl/frys, dessa har en kanal 5 cm i bakkant så att varmluften kan ta sig upp över dessa skåp. Våra skåp går inte hela vägen upp till tak så där är det inga problem, finns det en taksockel så får man ta upp hål för ventilationsgaller där.
Precis! Det är det vi ska göra nu!
Men jag tänkte om det går att rädda frysen för Electrolux service killen sa att de måste vi köpa nytt nu.

Prova om den funkar fristående i rummet så baksidan har full ventilation.

• Gilla
Alexander_90
  • Laddar…
Jag hade problem med min frys, det hade då bildats en stor isklump runt kylelementet trots att den var självavfrostande. Stängde av frysen i 1-2 dygn till isen försvann. Sen lyckades den komma ner till rätt temp. Tekniker bytte någon del och sen blev den aldrig kall igen och ny har fått en ny på garantin.

Men nu när du inte har garanti så kanske det kan hjälpa dig. Men du har säkert inte samma fel som mig men kan vara värt och testa innan ny frys inköpes.

• Gilla
Alexander_90
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Prova om den funkar fristående i rummet så baksidan har full ventilation.
Jag har provat detta och har den utdragen. Men den kmr Inte till full kapacitet och börjar pipa efter ngt dygn

R Rikard_Sa skrev:
Jag hade problem med min frys, det hade då bildats en stor isklump runt kylelementet trots att den var självavfrostande. Stängde av frysen i 1-2 dygn till isen försvann. Sen lyckades den komma ner till rätt temp. Tekniker bytte någon del och sen blev den aldrig kall igen och ny har fått en ny på garantin.

Men nu när du inte har garanti så kanske det kan hjälpa dig. Men du har säkert inte samma fel som mig men kan vara värt och testa innan ny frys inköpes.
Det låter som samma problem. Började på samma vis, samlades en stor isklump sen har det varit problem sedan dess.

Ja det kan vara värt att prova detta med avfrostning igen. Vårt över 20 år gamla Husqvarna frostfree har haft återkommande episoder av igenisning, inträffar typiskt på sommarhalvåret när någon individ glömmer trycka till fryslådorna ordentligt och dörren står en smula på glänt. Funkar annars fortsatt perfekt, knappast frysens fel att folk slarvar ibland.

Det tar mycket lång tid att få bort all is eftersom den sitter inne i ett välisolerat fryspaket. Men öppen dörr, en bordsfläkt som ventilerar utrymmet ordentligt, och så en rejäl kastrull bakom skåpet med kondensslangen positionerad så det rinner ner i kastrullen och ingen annan stans: resultat brukar bli ca 1,5 liter smältvatten och det tar ca 30 timmar innan det slutat droppa.

• Gilla
Alexander_90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.