Jag har fått en E1-varning på displayen som gäller vattentillförsel. Kranen på blandaren är öppen, vi har även matchande kyl med vattendispenser som fungerar (får vatten). När jag försökte få ut behållaren för iskuber så satt det en en sladd med någon form av sensor fast i skruven. Jag fick till slut loss den men hittar inte var den ska sitta och den finns inte med på någon av sprängskisserna på Electrolux hemsida. Var ska denna sitta? Se bild.

Jag hittar heller ingen information hur jag kan åtgärda vattentillförseln och jag ser heller inget på sprängskisserna vad som skulle kunna vara fel. Kan det ha något att göra med magnetventilen (https://shop.electrolux.se/kylskap-...frys/elektronik/magnetventil-kpl/p/8076454019) som jag sett att det skrivits om i tidigare inlägg?

Tacksam för tips att komma vidare.
 
  • Öppen iskubbehållare i frys med en lös sladd och sensor som användaren inte kan placera, bredvid frusna grönsaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Sensorn skall sitta på iskubslådans undersida finns ej som reservdel
Helt avgörande betydelse för e1 felet.
 
Hej och tack för snabbt svar.

Jag har dock problem med var och hur den ska placeras, den sitter på en frigolitbit och jag ser inte fästen på lådan där den skulle kunna passa. Se bifogade bilder. Kanske den inte satt rätt från början och installatören missade detta, kanske frigoliten ska bort? Den ska ju inte kunna hamna i lådan och fastna i skruven som den gjorde.
 
  • Vit plastlåda med fjädermekanism och oklara fästen på en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit toalettstol sedd uppifrån med frigolitbit, utan synliga fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponent på frigolit hängande med osäker fastsättning, problem vid installation noterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit plastkomponent fäst på en frigolitbit med en kabel som leder ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit apparatdel med osäker placering, visas upp bredvid dator och tangentbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N Nellsis skrev:
Hej och tack för snabbt svar.

Jag har dock problem med var och hur den ska placeras, den sitter på en frigolitbit och jag ser inte fästen på lådan där den skulle kunna passa. Se bifogade bilder. Kanske den inte satt rätt från början och installatören missade detta, kanske frigoliten ska bort? Den ska ju inte kunna hamna i lådan och fastna i skruven som den gjorde.
den skall inte sitta på den lådan utan på formen ovanför
frigoliten isolerar nedåt
 
  • Gilla
Nellsis
  • Laddar…
A
du får nog ta ut ismakern för att hitta rätt sitter med två skruvar och går att byta som en hel del
 
  • Gilla
Nellsis
  • Laddar…
Det var krångligare än vad jag trodde, för det går en kabel till sensor nummer två i fronten på icemakern som går genom bakpanelen av frysen. Men till sist fick jag loss täckkåpan på ismaskinen, var orolig att den skulle gå sönder men det gick bra. Det var den som skulle bort. Jag såg då att en av två mikroskopiska fästen på undersidan hade gått sönder. Se bild. Man kan bar beställa hela icemakern inte bara lådan som reservdel :( Hela kostar typ 1300 kr. Uruselt electrolux.

Jag fixade egen lagning genom att limma fast frigoliten, så får vi se om det håller :) Använde UHU Max repair extreme.

Tack för bra svar och här kom lite mer komplement om fler får samma problem :)
 
  • Exploded diagram av en ismaskin med märkta komponenter bredvid en bild av en komplett ismaskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fästet på icemakerns frigolit låda med brutet fäste och limreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparerad ismaskin med täckkåpa avlägsnad och synlig limmad frigolit där ett fäste varit sönder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerade inte så bra med det limmet så jag bytte till sekundlim. Allt monterat nu och så är det bara att vänta på resultatet som förhoppningsvis visar att icemakern fugnerar igen.

Tack för alla tips och håll tummarna.
 
Detta hittade jag nyss på nätet och kabeln som går från bakpartiet av frysen satt klämd bakom täckkåpan, här verkar de ha dragit båda kablar på sidan men det ser riskabelt ut och det är nog därför den ena kabeln hade ramlat ner i isbehållaren. Eller så är detta bara transportlösning. Borde ju funnits en bättre konstruktion för det, samt piggarna till fästen är underdimensionerade.
 
  • Frysmaskinens isbehållare med sladdar draget längs sidan, möjlig risk för slitage eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N Nellsis skrev:
Detta hittade jag nyss på nätet och kabeln som går från bakpartiet av frysen satt klämd bakom täckkåpan, här verkar de ha dragit båda kablar på sidan men det ser riskabelt ut och det är nog därför den ena kabeln hade ramlat ner i isbehållaren. Eller så är detta bara transportlösning. Borde ju funnits en bättre konstruktion för det, samt piggarna till fästen är underdimensionerade.
faktiskt väldigt vanligt att detta fäste fallerar. limma funkar säkert men ibland så slits sensorn av och då är det bara att byta hela ismakern tidigare kostade den 3.000.-
 
Fick detta nu istället,
E3 blinkar på temperaturdisplayen.
Ismaskinen är trasig. Kontakta närmaste auktoriserade serviceverkstad

Undrar om det är limningen vid sensorn eller annat? eller kanske jag inte satt i kontakten helt, får undersöka igen..... :(
 
A
E3 är kontakt fel dvs kabelbrott till ismaskinen. det kan vara brott i sensorsladden som jag antydde innan och tyvärr då byt icemaker 243 29 76-03/9 915.- +moms
 
Precis, det är det jag misstänkte, men jag tror att jag själv var orsaken till det när jag drog och försökte jämna ut slangen runt ledningarna, de är ju så tunna. Om det varit fel från början borde E3 lyst och inte E1. E1 försvann när jag lade sensorn korrekt innan jag limmade och försökte räta ut ledningarna. Jaja, det är bara att lägga beställningen på artikeln :)

Det är dock inte lätt att ta loss icemakern då sen sitter hårt fast på undersidan av hyllan. Vill ju inte förstöra även hyllan, hur går jag tillväga bäst för att lossa fästena, något lämpligt verktyg?
 
A
N Nellsis skrev:
Precis, det är det jag misstänkte, men jag tror att jag själv var orsaken till det när jag drog och försökte jämna ut slangen runt ledningarna, de är ju så tunna. Om det varit fel från början borde E3 lyst och inte E1. E1 försvann när jag lade sensorn korrekt innan jag limmade och försökte räta ut ledningarna. Jaja, det är bara att lägga beställningen på artikeln :)

Det är dock inte lätt att ta loss icemakern då sen sitter hårt fast på undersidan av hyllan. Vill ju inte förstöra även hyllan, hur går jag tillväga bäst för att lossa fästena, något lämpligt verktyg?
lossa hyllan med 2 skruv så ser du att icemakern bara är inskjuten i spår på hyllans undersida
 
Hej @electroluxaren

Äntligen har jag bytt ismaskinen. Nu såtr jag inför nästa dilemma. De flesta isbitarna kommer som en hel kaka och fastnar vid armen på vänster sida och ramlar inte ned. Vad kan vara problemet?
 
A
N Nellsis skrev:
Hej @electroluxaren

Äntligen har jag bytt ismaskinen. Nu såtr jag inför nästa dilemma. De flesta isbitarna kommer som en hel kaka och fastnar vid armen på vänster sida och ramlar inte ned. Vad kan vara problemet?
Inloppsventilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.