Har en dryga tre år gammal Electrolux diskmaskin som börjat vara lynnig. Korta program fungerar alltid, men långa brukar stanna med felkod i44. Jag har klurat ut att det betyder att det är fel på nivåsystemet, den vet alltså inte hur mycket vatten det är i den. Jag har även observerat att då felet uppstår så står dne och pumpar ut vatten trots att det inte är något vatten kvar. Den tror alltså att det finns vatten kvar men det är tomt.
Så till frågan: Vad är nivåsystemet? någon flottör eller kontakt på något sätt? vilken del ska jag leta fel i? Kan tänka mig att det kanske finns något smalt rör som är igensatt eller så...
@electroluxaren kanske vet?
 
A
G gusvo085 skrev:
Har en dryga tre år gammal Electrolux diskmaskin som börjat vara lynnig. Korta program fungerar alltid, men långa brukar stanna med felkod i44. Jag har klurat ut att det betyder att det är fel på nivåsystemet, den vet alltså inte hur mycket vatten det är i den. Jag har även observerat att då felet uppstår så står dne och pumpar ut vatten trots att det inte är något vatten kvar. Den tror alltså att det finns vatten kvar men det är tomt.
Så till frågan: Vad är nivåsystemet? någon flottör eller kontakt på något sätt? vilken del ska jag leta fel i? Kan tänka mig att det kanske finns något smalt rör som är igensatt eller så...
@electroluxaren kanske vet?
I denna skit konstruktionen sitter det en analog pressostat direkt på brunnen, i44 talar om för dig att den inte lyckats kalibrera sig, ofta fel på pressosteten men kan ju vara skit oxå, finns åtskilligt på detta forum om hur den sitter byts och rengörs. Men du har väl 5 års garanti?
 
Jag får hitta kvittot, men jag tror inte det var 5 år... Får börja där, annars får det bli att ge sig på pressostaten :) Bara jag hittar den så ska jag nog kunna fixa det! Många tack.
 
A
G gusvo085 skrev:
Jag får hitta kvittot, men jag tror inte det var 5 år... Får börja där, annars får det bli att ge sig på pressostaten :) Bara jag hittar den så ska jag nog kunna fixa det! Många tack.
alla återförsäljare ger inte 5-års garanti bara de "riktiga"
 
Hade inte 5 år, köpt på elgiganten... men! Jag har grävt lite i röret som går till pressostaten, bland annat med ett sugrör som kom ut fullt med gegg. Ska riva någon dag och blåsa rent, återstår att se om det hjälper.
 
A
G gusvo085 skrev:
Hade inte 5 år, köpt på elgiganten... men! Jag har grävt lite i röret som går till pressostaten, bland annat med ett sugrör som kom ut fullt med gegg. Ska riva någon dag och blåsa rent, återstår att se om det hjälper.
blås försiktigt pressosteten tål ingenting
 
Det var fel slang tyvärr.. slangen jag var på gick till det som jag tror heter jonbrytare? Pressoststen satt direkt på sumpen. Nu tjurar den oftare med i11 fast det finns massa vatten i den. i11 kom redan innan mitt försök till fix. Frågan är om det är värt att köpa en pressostat eller slänga skiten?
 
Och nu stannade den med i20 som indikerar att den inte kan pumpa ut vatten, trots att den var tom på vatten. Helt klart nivåsystemet som går banans...
 
A
G gusvo085 skrev:
Och nu stannade den med i20 som indikerar att den inte kan pumpa ut vatten, trots att den var tom på vatten. Helt klart nivåsystemet som går banans...
denna maskin är det sämsta som gjorts och bara den idiotin att pressostaten sitter där den sitter

tiotusentals prsostater är bytta både en och två ggr
så prova att byta den är inte så dyr
men det är 50% risk att det är kretskortet och då kan du slänga maskinen
 
Så hur slutade detta? JAg bytte pressostaten men fick ingen ordning på den. Ringde en reparatör som fick slita ett tag. Han rensade lite små gångar där pressostaten sitter, bytte pressostat igen och sedan ville den vara med igen.
 
  • Gilla
Fru Uggla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.