Hej!

I maj köpte jag och min sambo ett nytt kylskåp (Electrolux EN3201JOW).
Det pendlar rätt kraftigt i temperatur och jag behöver råd om hur vi ska tackla det med återförsäljaren.

Jag misstänker att skåpet står för trångt, tydligen så sitter kylflänsarna dolda i sidan på den här modellen (Känns på värmen...) och enda platsen i köket där skåpet får plats är i ett köksskåp som är öppet med ventilationen baktill.

Jag tror alltså att skåpet inte får tillräckligt med luftomsättning på sidorna, och det går inte att lösa med mindre än att bygga om halva köket.

Kan man hävda funktionsfel?
Då det var min sambo som hämtade skåpet köpte hon självklart en sån där häftig försäkring som handlaren alltid erbjuder... Jag svor då, men nu är jag glad då det finns en liten skrivelse om att "funktionsfel som inte täcks av garanti" ingår, vilket jag kan tänka mig att detta går som...

Hur som helst, vad gör vi? Vad säger vi för att få skåpet utbytt mot ett med flänsar baktill?
 
Enligt installationsanvisningen behöver detta skåpet inte ventilation på sidorna.
När du mäter temperaturen i skåpet, är det viktigt att du mäter i ett glas med vatten.
På det sättet mäter du matvarornas temperatur, och inte lufttemperaturen som kan variera kraftigt.

B2iKcXD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I denna typen av kylsystem, så pendlar frysen mycket kraftigt i temperatur.
Medeltemperaturen brukar ligga på ca -20-23grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.