Funderar du på att komplettera det ordinarie uppvärmningssystemet med en eldstad? Bland det viktigaste är att prata med kommunen och sotaren i god tid och se till att du sedan lär dig elda rätt.


Du kan läsa artikeln här: Eldstad? Tänk på det här!
 
E
Skrivet av: Andreas

Det verkar ju konstigt att man inte skulle få elda i en kamin som är typ och miljögodkänd i ett annat Eu land,
 
E
Skrivet av: magnus follin

det är väll inte så konstigt att man inte får det för det är ju klart att lilla staten måste skänna pengar på den lila mäniskan är i svergie så dom kan ta ut feta löner och ge bidrag till alla som har det svårt så dom kan komma hit och kräva massa bidrag och få det bra
 
E
Skrivet av: Irjala Carl

Det är betydligt fördelaktigare att använda föruppvärmd luft till förbränningen, av följande orsaker: 1) Uteluften sänker temperaturen i eldstaden (speciellt vintertid) och förorsakar därmed kännbart större emissioner. 2) På grund av kraftigt ökad förbrukning av brännved, är det idag svårt att få tag på torr ved. I många hem används fuktig ved till uppvärmningen (utan att man kanske är medveten om detta). Fuktig ved kombinerat med låg förbränningstemperatur smutsar miljön. Föruppvärmd luft till förbränningen har alltså precis motsatt verkan till vad som nämns i artikeln ovan. Föruppvärmd luft ger: större verkningsgrad, effekt och betydligt mindre utsläpp (mycket viktigt ur miljösynpunkt) Använd inte uteluften i din eldstad!
 
E
Skrivet av: Tommy

DEt finns ett argument för varför man i vissa fall böra ta friskluft till kaminen. Som i mitt fall så har jag ett nybyggt tätt hus med en frånlufts värmepump, och har då överluft på mina fönster.

Om jag skulle ta luft till kaminen direkt inne i från huset så skulle jag dra in kall luft ovanför fönsterna. vilket i sin tur kommer resultera i att elementen kommer att börja rusa för att värma upp den kalla luften. Skulle tro att detta problemet skulle försvinna om jag hade golvvärme

Tommy
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag håller med att förvärmd luft till förbränningen är bäst på alla sätt. Det ska vara tilluft över fönster för en bra luftväxling i huset. Att sedan ha en stor Rysk murspis mitt i huset gör ju allting annat överflödigt. Hela värme behovet klaras lätt, och med en verkningsgrad på 95 % torde den vara svårslagen. Verkningsgraden på kaminer finns ju bara så länge det brinner------------------------
 
E
Skrivet av: Anonym2

Angående krav på Typgodkännande var det i alla fall inte så för några år sedan då jag frågade Naturvårdsverket om just den saken.
Däremot är du fortfarande skyldig att hålla dig inom rådande gränsvärden och klagar en granne är det mycket lättare att snabbt visa upp ett Typgodkännande-bevis än att själv kosta på en egen mätning, för att visa att man håller sig inom rådande gränsvärden.
 
E
Skrivet av: Peter spismurare

Har själv bara springventiler i alla fönster,räcker gott och väl till när vi eldar vår ryska murspis. Förvärmd förbränningsluft samt ett härligt byte av rumsluften. Kallras i fönster? Nej det blir det inte med ett modernt fönster. Ventilationen är löst på gammalt vis med en frånluftskanal i skorstenen. Torpargrunden får ett visst övertryck av spisen. Så allt sköts på ett automatiskt och naturligt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.