Hej,

Jag håller på och beräkna mängden material och hur jag ska "dra" min el till vår blivande ovanvåning.
Jag tar tacksamt emot alla råd och synpunkter på mina första funderingar.

Tanken är att på ovanvåningen ska det finnas 3 rum (17m2x2st + 30m2x1st) som det så klart krävs el-radiatorer till och belysning samt vägguttag.
Ska man använda 230 eller 400V radiatorer?
Är det korrekt att räkna med 50W radiatoreffekt/m2 golvyta eller ska man även lägga till effekt för läckage till kattvindarna?

Jag har idag 2 st 16mm VP rör som går från nedervåningens central och upp till ovanvåningen.
Ska man dra upp 3 fas upp till en ny undercentral på ovanvåningen som man sen delar upp eller drar man allt från den existerade centralen (där finns plats för fler moduler i den existerande)?
 
Jag har 7st 16mm vp-rör upp på övervåningen :)

Om du har plats så dra så många som möjligt och plugga de du inte använder.. Alltid bra att ha när du tex ska dra nätverk och sånt.
Ska du ha trappkopplingar osv så kräver det ett eget rör också..
 
Jo jag kan förstå att ju fler rör man har desto lättare/flexiblare blir det.
Jag tror i och för sig att rören gör delvis under spångolv så får att komplettera får man nog riva bort golvet en bit :(

Du skriver att om jag ska ha trappkopplingar så behöver jag ett eget rör till det.
Menar du trappkoppling mellan två strömbrytare och i så fall är det röret mellan dessa två dosor du menar?
 
Övrigt att tänka på vid ALL Nyinstallation, är att alltid installera Jordfelsbrytare.
Ha gärna två jordfelsbrytare på din ovanvåning (Vind)
Kör belysning m.m på en Jordfelsbrytare,
och värmen på en annan separat jordfelsbrytare.

//Froken_Obstinat
 
NiclasR skrev:
Jo jag kan förstå att ju fler rör man har desto lättare/flexiblare blir det.
Jag tror i och för sig att rören gör delvis under spångolv så får att komplettera får man nog riva bort golvet en bit :(

Du skriver att om jag ska ha trappkopplingar så behöver jag ett eget rör till det.
Menar du trappkoppling mellan två strömbrytare och i så fall är det röret mellan dessa två dosor du menar?
Det är väl mer så att man får väl dra max 7st 1.5mm2 FK i ett 16mm-rör om jag inte minns fel.

Om man både vill ha "ström vidare" till fler uttag och dessutom ha ledningar till trappkoppling så går det åt fem ledare totalt, så jag håller inte riktigt med om att det kräver ett eget rör, men det är väl gränsfall att två rör räcker till om man drar nya rör idag.
 
Men om man får dra högst 7x1,5mm2 FK i ett 16mm rör kan man då inte dra 5x1,5mm2 i vardera rör som då skulle innebära att jag fick 2 uppsättningar av 3 fas (om jag nu inte har fått nått bakom foten)?

Den ena 3 fas uppsättningen använder jag till radiatorer och den andra till uttag/belysning eller är ja helt ute och cyklar?

Ni skriver om kablar till "trappkoppling", har jag missuppfattat det eller är det inte till trappkoppling av strömbrytare för belysning?
Om det är så varför ska man ner med den "tändtråden" till centralen?


Förlåt om jag är lite frågande men det var ett tag sedan man läste om elinstallationer i skolan så jag tänkte att jag kan börja diskutera med er experter.
 
Man får endast dra 5st 1,5mm[sup]2[/sup] i ett VP16, för 7 ledare måste man upp i VP20.

Tänker du montera en ytterligare elcentral blir du tvungen att dra nya rör ialla fall för VP 16 är för litet för servismatningen.

Jag tycker absolut att du skall satsa på 400v på elvärmen, du får en lägre ström och jämnare belastning.

Du (NiclasR) har rätt vad gäller trappkopplingen, naturligtvis behöver inte tändtråden ned till centralen.
Det enda rören mellan våningarna i detta fallet gör blir ju att mata ström till övervåningen. Kanske funderade ejwbegysv om rören gick mellan strömbrytare i trappen, då blir det ju naturligtvis till att dela rör med en trappkoppling.

För beräkning av antal vägguttag/rum är regeln: Lägg ihop längden på samtliga väggar (inklusive öppningar) och dela med 4.
Tumreglar är:
*Max 2m mellan varje uttag.
*Ett i varje hörn.
*Ett uttag intill eller under strömbrytaren.

Beräkning av belysning:
Rum mindre än 15m[sup]2[/sup]:
* Minst en anslutningspunkt för bel. i eller intill tak.
Rum större än 15m[sup]2[/sup]:
* Ytterligare minst en anslutningspunkt för bel. per varje påbörjad 10m[sup]2[/sup]

För beräkning av värme kan du gå in här och välj Mysguiden:
http://www.myson.se/
 
Ja det är klart att strömmen minskar om man använder 400V istället för 230V.

Men om man resonerar som så att man drar upp en avsäkrad 3 fas från den existerande centralen med 5x1,5mm2 FK i det ena röret.
Denna 3 fas matar man sen samtliga radiatorer med (4x~1200W), går det?
Om det nu går hur fördelar man effektuttaget mellan faserna?

I det andra röret drar jag upp 3st avsäkrade (3x10A) 1 fas dvs. 5x1,5mm2.
Jag matar sedan vart rum av de tre, med varsin fas dvs. 3x1,5mm2 som jag ansluter belysning och uttag till.
Är jag rätt på det eller är ja ute och snurrar igen?
 
NiclasR skrev:
Ja det är klart att strömmen minskar om man använder 400V istället för 230V.

Men om man resonerar som så att man drar upp en avsäkrad 3 fas från den existerande centralen med 5x1,5mm2 FK i det ena röret.
Denna 3 fas matar man sen samtliga radiatorer med (4x~1200W), går det?
Om det nu går hur fördelar man effektuttaget mellan faserna?
Denna avsäkras med 3 st 10A säkringar (ca: 1000-1200w/17m[sup]2[/sup] rum verkar bra liksom 2100-2400w/30m[sup]2[/sup]).
Fördelningen sker Element 1: L1&L2, Element 2: L2&L3, Element 3: L1&L3 osv...


I det andra röret drar jag upp 3st avsäkrade (3x10A) 1 fas dvs. 5x1,5mm2.
Jag matar sedan vart rum av de tre, med varsin fas dvs. 3x1,5mm2 som jag ansluter belysning och uttag till.
Är jag rätt på det eller är ja ute och snurrar igen?
Rätt tänkt, i ditt fall skulle jag ha lagt 1 st belysningsgrupp till samtliga rum och 2 st uttagsgrupper till samtliga rum (för att inte tappa belysning om jag måste bryta uttagsgruppen och tvärs om).

Det krävs 1 st gruppledning för bel/uttag (med i regel max 10 st bel-uttag/vägguttag) på varje påbörjad 30m[sup]2[/sup], detta klarar du.
Alltså det krävs 3 st gruppledningar i ditt fall.
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Ja det är klart att strömmen minskar om man använder 400V istället för 230V.

Men om man resonerar som så att man drar upp en avsäkrad 3 fas från den existerande centralen med 5x1,5mm2 FK i det ena röret.
Denna 3 fas matar man sen samtliga radiatorer med (4x~1200W), går det?
Om det nu går hur fördelar man effektuttaget mellan faserna?
Denna avsäkras med 3 st 10A säkringar (ca: 1000-1200w/17m[sup]2[/sup] rum verkar bra liksom 2100-2400w/30m[sup]2[/sup]).
Fördelningen sker Element 1: L1&L2, Element 2: L2&L3, Element 3: L1&L3 osv...


Jaha man avsäkrar med 3st 10A säkringar istället för 1st 3fas eller hur man nu benämner en sådan säkring. Om det som jag tror kommer att ha 4st radiatorer, alternativt 2x1200W+1x2400W så borde faserna bli ojämn belastade, gör det något?

I det andra röret drar jag upp 3st avsäkrade (3x10A) 1 fas dvs. 5x1,5mm2.
Jag matar sedan vart rum av de tre, med varsin fas dvs. 3x1,5mm2 som jag ansluter belysning och uttag till.
Är jag rätt på det eller är ja ute och snurrar igen?
Rätt tänkt, i ditt fall skulle jag ha lagt 1 st belysningsgrupp till samtliga rum och 2 st uttagsgrupper till samtliga rum (för att inte tappa belysning om jag måste bryta uttagsgruppen och tvärs om).

Det var ju smart hade inte tänkt så innan, tack för tipset :)


Det krävs 1 st gruppledning för bel/uttag (med i regel max 10 st bel-uttag/vägguttag) på varje påbörjad 30m[sup]2[/sup], detta klarar du.
Alltså det krävs 3 st gruppledningar i ditt fall.


Det blev många uttag men man kan väl aldrig få för många uttag.
 
Får man göra så nuförtiden, då? Förr var det ju en dödssynd att dra tre faser, som sen ska delas upp på tre olika enfasgrupper, i samma rör. Då måste ju en enfasgrupp någonstans komma in i en dosa, där det plötsligt finns två faser till.

Jag hade då inte gjort så. Verkar enklare att bara slå ihjäl folk än att ta död på dem på det viset.
 
Ja, så får man göra om man märker upp vid central och dosa. ;)

Trepoligt skydd rekommenderas om man blandar en-fasiga och två-/trefasiga objekt eftersom man kan få bakmatning.
 
skyddas man inte av jfbn vid tex bakmatning?
 
Jo, en jfb som bryter alla tre faserna räcker.  :)
 
o en jfb skall alltid installeras vid nymontage....
om den inte orsakar "särskild olägenhet" eller hur det nu formuleras, och hur det ska tolkas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.