Hej!

Det är dags att dra ut lite mer kräm till garaget då jag behöver bla. 2x motor- & Kupévärmare nu till vintern.
Idag delar garaget, luftvärmepump, belysning och lite annat smått och gott på en 10A säkring, vilket gör att den löser ut i princip så fort jag pluggar i en dammsugare i garaget.

Har konsulterat några elektriker som påstår att jag inte kan gå via huvudsäkringen (sitter på stolpe på gården), utan måste gå via husets säkringsskåp. Har några lediga platser i det befintliga skåpet. Det är ett ganska nytt skåp med automatsäkringar.

Jag hade tänkt mig 3 st 13 A säkringar i garaget.

Är helt oduglig när det kommer till el. Jag har ingen som helst aning av vilka komponenter eller sladdar jag bör köpa, så behöver tips hur jag ska gå till väga.

1. Jag misstänker att jag behöver 3 st 16 A säkringar i huset & 3 st 13 A i garaget. Låter det vettigt?

2.Hur sker själva dragningen där mellan? Är det tre separata kablar, eller kan jag köpa en kabel som kopplas till alla tre "hussäkringar" som sedan går in i garaget? Vilken typ av kabel ska jag använda?

3. Förutom de tre säkringarna i garaget, vad bör mer finnas i skåpet? Jordfelsbrytare? Huvudbrytare?

4. Hur ska kabeln/kablarna mellan huset och garaget skyddas? Hur långt ner bör jag gräva?

Tack på förhand!
 
Du får ursäkta mig nu, men jag tycker du ska överlåta ärendet till en behörig elektriker. Detta är ett jobb du inte får göra själv mig veterligen
Du kan gräva kabelrännan i marken och lägga i ett sånt gult markrör mellan husen. Sen bör nog elektikern göra resten.
Ca 60 cm djup tror jag röret ska ligga på, men är osäker här.
 
Var sitter elmätaren?