Hej!

Det är dags att dra ut lite mer kräm till garaget då jag behöver bla. 2x motor- & Kupévärmare nu till vintern.
Idag delar garaget, luftvärmepump, belysning och lite annat smått och gott på en 10A säkring, vilket gör att den löser ut i princip så fort jag pluggar i en dammsugare i garaget.

Har konsulterat några elektriker som påstår att jag inte kan gå via huvudsäkringen (sitter på stolpe på gården), utan måste gå via husets säkringsskåp. Har några lediga platser i det befintliga skåpet. Det är ett ganska nytt skåp med automatsäkringar.

Jag hade tänkt mig 3 st 13 A säkringar i garaget.

Är helt oduglig när det kommer till el. Jag har ingen som helst aning av vilka komponenter eller sladdar jag bör köpa, så behöver tips hur jag ska gå till väga.

1. Jag misstänker att jag behöver 3 st 16 A säkringar i huset & 3 st 13 A i garaget. Låter det vettigt?

2.Hur sker själva dragningen där mellan? Är det tre separata kablar, eller kan jag köpa en kabel som kopplas till alla tre "hussäkringar" som sedan går in i garaget? Vilken typ av kabel ska jag använda?

3. Förutom de tre säkringarna i garaget, vad bör mer finnas i skåpet? Jordfelsbrytare? Huvudbrytare?

4. Hur ska kabeln/kablarna mellan huset och garaget skyddas? Hur långt ner bör jag gräva?

Tack på förhand!
 
Du får ursäkta mig nu, men jag tycker du ska överlåta ärendet till en behörig elektriker. Detta är ett jobb du inte får göra själv mig veterligen
Du kan gräva kabelrännan i marken och lägga i ett sånt gult markrör mellan husen. Sen bör nog elektikern göra resten.
Ca 60 cm djup tror jag röret ska ligga på, men är osäker här.
 
Var sitter elmätaren?

Om elmätaren sitter i skåpet på gården så kan du visst gå via det skåpet. Det går alldeles utmärkt. Då sätter du upp en elcentral i garaget. Om det är närmare att gräva den vägen så tycker jag att det är ett bättre alternativ, då kan du få hur hög effekt du vill i garaget vilket kan vara bra. Om din nästa bil är en elbil så är det troligt att du kan vilja ladda den med 16A trefas eller kanske ännu mer. Om du inte gillar ditt skåp på gården så kan du också flytta det till garagets fasad genom att gräva en 60cm djup ränna från garage till huvudsäkringsskåp. Sen ringer du nätägaren som flyttar skåpet till fasaden och skarvar ihop kabeln under jord. Då kan du enkelt sätta upp en ny elcentral på insidan av garaget.

Om elmätaren inte sitter i skåpet på gården, utan vid din central i huset, så får du gå därifrån eller flytta elmätaren till garaget. Då blir det samma procedur som ovan, fast du kanske kan få finansieringshjälp av nätägaren. De vill gärna ha elmätaren tillgänglig.

Du kan givetvis också gå via huset, då gräver du en kabelränna från huset till garaget och lägger ner en ordentlig kabel. Minst en 5G2,5 tycker jag men en 5G6 skadar inte. Du behöver inte ha något skyddsrör om du lägger en ordentlig markkabel (t.ex. EKKJ) men det skadar inte att ha det.

Om du gräver så lägg gärna ner annan bra att ha-kabel. Fiberkanalisation, datanät, en bra-att-ha Pemslang.

Om du inte har koll på hur man gör så ta in en elektriker. Det här är lite mer avancerat än att bara byta några eluttag eller sätta upp lite dosor.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pelpet skrev:
Var sitter elmätaren?

Om elmätaren sitter i skåpet på gården så kan du visst gå via det skåpet. Det går alldeles utmärkt. Då sätter du upp en elcentral i garaget. Om det är närmare att gräva den vägen så tycker jag att det är ett bättre alternativ, då kan du få hur hög effekt du vill i garaget vilket kan vara bra. Om din nästa bil är en elbil så är det troligt att du kan vilja ladda den med 16A trefas eller kanske ännu mer. Om du inte gillar ditt skåp på gården så kan du också flytta det till garagets fasad genom att gräva en 60cm djup ränna från garage till huvudsäkringsskåp. Sen ringer du nätägaren som flyttar skåpet till fasaden och skarvar ihop kabeln under jord. Då kan du enkelt sätta upp en ny elcentral på insidan av garaget.

Om elmätaren inte sitter i skåpet på gården, utan vid din central i huset, så får du gå därifrån eller flytta elmätaren till garaget. Då blir det samma procedur som ovan, fast du kanske kan få finansieringshjälp av nätägaren. De vill gärna ha elmätaren tillgänglig.

Du kan givetvis också gå via huset, då gräver du en kabelränna från huset till garaget och lägger ner en ordentlig kabel. Minst en 5G2,5 tycker jag men en 5G6 skadar inte. Du behöver inte ha något skyddsrör om du lägger en ordentlig markkabel (t.ex. EKKJ) men det skadar inte att ha det.

Om du gräver så lägg gärna ner annan bra att ha-kabel. Fiberkanalisation, datanät, en bra-att-ha Pemslang.

Om du inte har koll på hur man gör så ta in en elektriker. Det här är lite mer avancerat än att bara byta några eluttag eller sätta upp lite dosor.

Hej! Tackar för svar.

Givetvis kommer jag inte göra något kopplande själv, men vill gärna sätta mig in i hur det fungerar och göra planering/inköp själv.

Jag bifogar en bild på hur elskåpet på gården ser ut idag, enligt de elektriker jag pratat med, ska jag inte gå på detta skåp, då garaget inte blir en egen säkrad anläggning.Om en huvudsäkring skulle gå, så vet jag inte om det är huset eller garaget som utlöser det. Kan detta stämma?

Om jag nu måste gå via huset, hur sker själva inkopplingen? En "EKKJ" kabel, har den tre "tåtar" som man petar i en i varje säkring? sedan leder ut genom väggen, under mark, och in i garaget? Och åter, om jag sätter upp ett elskåp i garaget, vad bör finnas där förutom 3 st 13A säkringar?

Om möjligheten finns att gå via stolpen, vore det smutt att köra 16A i garaget.
 
  • Öppet elskåp med säkringar och elektrisk mätare på en trävägg, kablar löper synligt, visar befintlig installation.
ystrm skrev:
Hej! Tackar för svar.

Givetvis kommer jag inte göra något kopplande själv, men vill gärna sätta mig in i hur det fungerar och göra planering/inköp själv.

Jag bifogar en bild på hur elskåpet på gården ser ut idag, enligt de elektriker jag pratat med, ska jag inte gå på detta skåp, då garaget inte blir en egen säkrad anläggning.Om en huvudsäkring skulle gå, så vet jag inte om det är huset eller garaget som utlöser det. Kan detta stämma?

Om jag nu måste gå via huset, hur sker själva inkopplingen? En "EKKJ" kabel, har den tre "tåtar" som man petar i en i varje säkring? sedan leder ut genom väggen, under mark, och in i garaget? Och åter, om jag sätter upp ett elskåp i garaget, vad bör finnas där förutom 3 st 13A säkringar?

Om möjligheten finns att gå via stolpen, vore det smutt att köra 16A i garaget.
Återigen, jag är inte elektriker, men ska du ha tre faser a 13 ampere ska du ha en kabel som har fem trådar. Dvs 3 faser, 1 nolla och 1 jord. Nollan är blå, jorden är gul/grön och resten är faser.
Jag hade nog satsat på tre fas 16 ampere till garaget. Med ett eget säkringskåp samt ett motoruttag
 
Där sitter ju både elmätare, huvudsäkringar och huvudströmbrytare.

Nu får någon rätta mig om jag har fel här, men oavsett om du sätter en elcentral i garaget eller går från husets elcentral till garaget så får du några säkringsgrupper i huset och några i garaget. Om en huvudsäkring går så måste du leta igenom gruppsäkringarna för att hitta felet. Det gör man genom att slå av alla gruppsäkringar och sedan slå på dem en efter en tills huvudsäkringen går. Med en elcentral i garaget så innebär det att du måste leta ta en kort promenad för att slå på säkringarna i garaget. Jag ser inte det som ett problem. Rimligtvis sätter du också en egen jordfelsbrytare i garaget.

Lämplig kabel finns i olika varianter som passar. EKKJ finns t.ex. med 3 fasledare, nolla och jordfläta. N1XV finns med 5 ledare. Det är inga konstigheter alls.

Elektrikerna kanske trodde att du skulle koppla in dig direkt på huvudsäkringarna utan några gruppsäkringar? Isåfall låter det rimligare, men jag förstår inte varför en elektriker skulle rekommendera en sån lösning.

Sätter du en elcentral i garaget så drar du lämpligtvis ut 1-2 10A grupper för vanliga eluttag och belysning, och en 16A trefas för kraftigare maskiner. Inga 13A säkringar.
 
Lite svårt att se men bilden visar troligen i tur och ordning inkommande -> mätarsäkringar -> huvudbrytare -> elmätare -> utgående. Det finns inga huvudsäkringar och ingen plint för utgående ledning utan den ser ut att vara direkt inkopplad på elmätarens plint. Detta ska dock inte innebära några hinder för att ordna en utgående plint i mätarskåpet som flera huvudledningar kan anslutas till. Så om mätarskåpet är en bättre väg att gå till garaget från så bör det vara möjligt.

Det finns inga skäl som egen säkrad anläggning eller dylikt emot detta. Tvärtom bör man eftersträva att ansluta huvudledningen utan separat avsäkring (gruppsäkringar hör inte hemma här) utan man ansluter i princip "direkt på mätarsäkringen". Extra säkringsled gör bara selektiviteten sämre. Detsamma gäller om man utgår ifrån elcentralen i huset, man bör försöka koppla in huvudledningen "direkt på huvudbrytaren". I båda fallen gäller naturligtvis att det är praktiskt genomförbart att koppla in sig så, och att huvudledningen har tillräcklig area. En ledningsdimensionering ska göras. Det går inte att säga utan att se anläggningen.

Detta ger en elcentral i garaget som är oberoende av elcentralen i huset, dvs man kan bryta strömmen till dem separat. (En annan vanlig lösning är att garagets elcentral ligger under huset elcentral. Detta kan man välja om en parallell huvudcentral av någon anledning inte skulle fungera.)

Oberoende av lösning så kan mätarsäkringarna behöva uppgraderas om ni tror att belastningen kommer att öka så mycket. Två motorvärmare låter dock inte som så mycket även om mätarsäkringarna idag bara skulle vara på 16 A.

Så garaget får alltså en fullt bestyckad elcentral precis som i huset, dimensionerad efter era önskemål.

För övrigt är det lämpligt att fråga din elektriker vilken elmateriel han föredrar och om han går med på att du köper in det själv.
 
holetaker skrev:
Du kan gräva kabelrännan i marken och lägga i ett sånt gult markrör mellan husen. Sen bör nog elektikern göra resten.
Ca 60 cm djup tror jag röret ska ligga på, men är osäker här.
Ska man vara petig så är det även behörighetskrävande att lägga ner kabelrör så stäm av med elektrikern innan du sätter igång
 
Jag har en parallell central i garaget och min elektriker såg ingen nackdel med det. Snarare fördelar. Jag ville ha ett en separat central i garaget som jag kunde slå av med en huvubrytare på centralen i garaget.Det är oerhört praktiskt. Jag lät den "äldre" elen sitta kvar för att sköta belysning och några uttag för att grejer som behöver vara igång dygnet runt skall ha matning. När du ska göra en satsning i garaget rekommenderar jag att du även drar fram 400 volt. Många maskiner går på 400volt och då blir inte storleken på din huvudsäkring lika känslig. Ofta vill jag ha igång flera maskiner samtidigt och då är det perfekt att vissa går på 400volt för annars löser säkringarna fort även om du har 16A. Jag har tex valt att ha en 400Volts kompressor samt lite annat smått och gott. Det finns uttag som har både ett 230V och ett 400V i samma. Jag har valt att köpa begagnade "proffs-grejer" till garaget och då är 400V bra. Nu vet jag inte vad du planerar att göra i garaget men det finns inget värre än att säkringen går bara för att kompressorn startar när du tex använder en slipmaskin ansluten till en dammsugare för att slippa damm överallt.

För mig har det varit värt investeringen i en parallell central med 400 Volts uttag. Detta i kombination med att några uttag och belysningen går på hus-centralen gör att jag på ett ställe stänger alla elektriska prylar jag använder i garaget. Behöver jag tex ha laddare igång så kopplar jag dem till uttagen som ligger kvar på hus-centralen.
 
hsd
Ta en dialog med den elektriker som Du har tänkt Dig att utföra jobbet så får Du minst problem och kan komma överens om vad Du kan göra själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.