Hej!

Håller på att renovera ett rum (bl.a. regla ner tak) och då passar det bra att förbereda (dra flexslang) för el som ska till altanen som är under byggnation.

Ska ha två stycken infravärmare (typ 2kW styck) och några lampor + uttag på altanen.

Skulle det kunna rymmas på en trefasgrupp dvs det räcker att dra en Ø20mm slang genom rummet från elcentralen till utsida panel (tänker mig en Spelsbergbox eller liknande därute).

Eller tänker jag helt galet och man behöver tre grupper (två grupper infravärmare och en resten) för detta totalt och jag behöver dra tre slangar (är lite meckigt med genomföring till källare).
 
Det räcker med en 16 mm slang för att dra 5g1.5 mm2 och då kan du plocka ut ca 6,5-7 kW OM du har trefas i centraler
 
Det bästa är tre enfasgrupper. Men en trefasgrupp funkar också. I ett 20 mm rör kan man lätt dra 5 st 1,5 mm2 eller 5 st 2,5 mm2. I en sådan lösning bör ha en trepolig automatsäkring som bryter hela gruppen samtidigt. Jordfelsbrytare skall också monteras vid nyinstallation av vägguttag.( det är extra viktigt på utomhus uttag)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hmm, det är en villa så jag antar att det är trefas i centralen (3x25A inkommande). Centralen är ny så jordfelsbrytare finns.

Vad är fördelen med tre enfasgrupper, överskådligheten? Kanske blir rörigt med lampknappar och grejer in till samma spelsbergdosa.
 
Jag har just dragit ut en 16A tvåfasgrupp till altanen. Många reglerbara infravärmare går på 400V. Kolla på fricos sortiment.

Förutom det har jag dragit ut en 5g2,5 för 16A trefas. Då kan jag sätta en undercentral på altanen för maximal flexibilitet.
 
400V det måste jag kolla! Hade bara kikat på elbutik.se där dom hade några värmare som heter Tansun och det nämns inget om spänning.

Kanske ska dra två stycken Ø20mm rör så borde det täcka det mesta man kan tänkas hitta på där ute.
 
Enfasgrupper är bättre om man kan välja, det underlättar förståelsen då flera faser med flera olika typer av förbrukare genererar ett antal frågeställningar som vi har många trådar om. Du bör t.ex definitivt undvika att blanda 400 V infra med "vanliga" uttag på samma två- eller trefasgrupp. Där är det näst intill ett krav på separata grupper.

Uttag på altan ska enligt komfortregler styras av en strömbrytare inomhus vilket ytterligare pekar mot separata grupper.

Så två slangar är ett bra val, för elen. 16 mm räcker långt.
 
Låter rimligt. Får bli två slangar. Har en Ø20mm rulle och det kommer vara gott om plats i det nerreglade taket. Inga problem att använda Ø20mm istället för Ø16mm?

Tanken är tillsvidare:
1 slang: för infravärme, två eller tre faser.
1 slang för resten, lampor, uttag etc. 1 fas.

Exakt hur många faser det blir/grupp löser sig när elektrikern är på plats och jag vet vilka infravärmare jag köpt. Såg hårresande siffror om 600W/m² nu när jag surfar vilket skulle tyda på att jag borde ha 9-10kW halogenvärmare = muchos dineros.... och jag blev lite tveksam, att "bara" hänga in 2x2kW kanske blir helt verkningslöst.

Tanken att bara skicka ut slangarna genom fasaden och sen använda en Spelsberg box som "kopplingsdosa" och sen dra vidare utvändigt är bra? alternativet är att sätta kopplingsdosor invändigt i det nerreglade taket.
 
Inga problem med 20 mm om det är vad du har till hands, bara du har en dosa som tar 20 mm och det klarar ju utanpåliggande dosor.
Då det blir utanpåliggande installation på altanen så är en utanpåliggande dosa ett bra val tycker jag.
 
Är det 400 V element i infravärmaren, då är en trefasgrupp innehållande vägguttag inte lämplig. Det enbart när gruppen delas upp till 2 eller 3 230v enfasgrupper som en sådan lösning är lämplig.
 
tommib
Jag gillar Scheider U-56. Snygga, bra att jobba med, IP-56 så de klarar det mesta utomhus. Spelsbergs A-box tycker jag ser lite klumpig ut, men smaken är ju i vanlig ordning som baken.
 
Måste gå via en plankvägg för att komma från källaren upp till taket som reglas ner så jag hittade ett ställe att gå genom bjälklaget till källaren och har spårat upp plankväggen så två Ø20mm slangar får plats (gott om plats kanske 10mm "luft" runt om så det ska kunna röra sig om man vill sätta upp en tavla eller dylikt och råkar skruva precis där).

Spåret i väggen är lodrätt men jag kunde inte lägga det helt i ett hörn utan det ligger en bit in på väggen. Det ska gipsas direkt på väggarna (inga reglar). Det känns sådär med el 13mm in i väggen med bara en gipsskiva som skydd och jag funderar på att lägga ett kabelskydd (sån U-profil) man har utomhus över flexslangarna ( och sen gipsa över detta).

Kan detta ge problem med värmeutveckling?

Funderar även på att sätta två kopplingsdosor vid taket för att underlätta dragning av FK senare och visa att det går el förbi.
 
Det är så "oskyddat" som det ska se ut enligt reglerna, även om många lägger slangen lite längre in i väggen. Om det inte finns någon dosa, uttag eller annat som kan skvallra om att det går ett rör dolt i väggen just där så kanske det kan vara motiverat med ett skydd. Men jag tror väldigt få skulle bry sig om det. Dina två kopplingsdosor blir väl synliga om du väljer att sätta dit dem.

Värmeutvecklingen är inga problem så länge du inte begraver rören djupt i isoleringen.
 
Vid närmare koll inser jag att kopplingsdosorna är ganska djupa (iallafall dom jag har här) och jag skulle behöva gå igenom plankväggen. Kan man använda två apparatdosor istället för två kopplingsdosor så här "underlättande av dragning"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.