hejsan, ny här på forumet... Svenska är inte mitt modersmål så ursäkta mina misstag! Go easy on me

Övervåningen på vår villa kalmar har reglats och är fardigisolerad. Det nästa steget är att få el där uppe. Hade tanken att be elektrikern att göra allt men det har vi inte råd med just nu. Fick tips från en kompis att man spara mycket pengar om man drar slangarna själv. Stämmer det?

hur börjar man med detta? Vad ska man tänka på?

Tack på förhand!
 
Några större pengar spar du inte på att dra slangarna själv och risken är stor att det blir nått som är fel. Upptäcks inte felet förrän det är målat och tapetserat så kan det bli rätt dyrt att åtgärda.
Dessutom är det krav på auktorisation för att utföra eljobb.
Tänker du i ett senare skede ta hjälp av en elektriker så bör du på förhand kontakta den du vill använda och gemensamt komma överens om vad och hur det ska göras. Dom allra flesta elektriker är mycket tveksamma att i ett sent skede komma och "ta över" ett jobb som en hempulare påbörjat.
 
tack för svaret. Ja, planen är att diskutera detta med en elektriker innan jag drar igång. Jag hade tänkt att göra en ganska basic ritning av mitt förslag och stämmer av den med elektrikern först....
 
M martinrödön skrev:
tack för svaret. Ja, planen är att diskutera detta med en elektriker innan jag drar igång. Jag hade tänkt att göra en ganska basic ritning av mitt förslag och stämmer av den med elektrikern först....
El är ett getingbo! The trade is a hornetsnest!
Billigt är att be om trubbel!
Om du har en elektriker som har verklighetsanknytning att prata med så kan han berätta hur du ska gå tillväga för att få en installation till bästa pris och utan att du hamnar på fattigstugan!

El material är ett monopol så de saker du kan köpa som konsument är ofta rena fällor

Elektrikerna om juste planerar och gör installationen och köper in materialet till lägre pris än vad du kan göra själv med samma kvalitet !
 
tommib
B byggarätt skrev:
El material är ett monopol så de saker du kan köpa som konsument är ofta rena fällor
Rent skitsnack. Man kan köpa exakt samma materiel som elektrikern till priser som ofta är bättre än vad elektrikern fakturerar slutkund.

Problemet med branschen är att en stor del av elektrikernas vinst ligger i just materielförsäljningen så det kommer vara svårt att övertala en elektriker att du ska köpa materiel och dessutom göra en del arbete du inte får göra för att spara pengar.

Har man en vettig elektriker får man i bästa fall ungefär samma priser som elbutik.se på materielen.

Vinsten med att välja elektriker är att det (troligen) blir rätt från början och man slipper köpa fel grejer. Det är värt att betala för kompetesen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Rent skitsnack. Man kan köpa exakt samma materiel som elektrikern till priser som ofta är bättre än vad elektrikern fakturerar slutkund.

Problemet med branschen är att en stor del av elektrikernas vinst ligger i just materielförsäljningen så det kommer vara svårt att övertala en elektriker att du ska köpa materiel och dessutom göra en del arbete du inte får göra för att spara pengar.

Har man en vettig elektriker får man i bästa fall ungefär samma priser som elbutik.se på materielen.

Vinsten med att välja elektriker är att det (troligen) blir rätt från början och man slipper köpa fel grejer. Det är värt att betala för kompetesen.
Och har du en riktigt vettig elektriker så höjer han sitt timpris istället och låter dig köpa materialet till självkostnadspris samt lägger till den tid han lägger på materialhanteringen. Så får du ROT-avdrag på det arbete han gör.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.