Är VP-rören på  väg ut? Är det slang med fördragen tråd som gäller? Bättre? Billigare?

Har fått en saftig offert på el där slang förordas, kanske bättre att försöka dra rör o tråd själv och be någon koppla in? (Nej, jag är såklart inte elektriker, men har i arbetslivet hanterat fjäder, spiral o rör)

/me
 
Använder endast slang med tråd färdigdragen det blir ett moment mindre och med slang blir det mycket lite spill änmed rör matr. kostnaden något högre men arbetskostnaden mycket lägre. Och om du är tänkt att dra själv är det nog bäst att göra upp det med en elfirma först så att du inte står där med en halvfärdig inst som ingen vill befatta sig med.
Ps. du vet väl att man inte ens får dra rören själv
 
Ska man följa bestämmelserna så får du inte dra en rörbit eller sätta upp en dosa i en anläggning som ska anslutas till elinst.
Det jag använder är flexibel slang som har färdigdragna ledare.
Jag tycker att priset var i saftigaste laget om det är en ren standardinst. Borde kosta någonstans mellan 60-90 000:- fråga fler men det kan vara svårt att få tag på någon som har tid och då stiger naturligtvis priserna, det handlar ju om tillgång och efterfågan.
Slangen är kan vare tex denna
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=10&hid=16&uid=41&pid=18547#pnlPDetails
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.