Jag har beställt ett fritidshus i moduler och får då även en elritning hemskickad med förfrågan om jag önskar några ändringar.

Jag har av ekonomiska skäl valt att ställa stugan på krypgrund och ska i framtiden komplettera med en trygghetsvakt. Av den anledningen vill jag att det ska finnas ett eluttag i krypgrundens norra del för senare anslutning av sensorn till trygghetsvakten.

Är det något jag ska tänka på när det gäller dragning av el ner till krypgrunden?

Jag vill ju vara så tydlig jag kan med hur jag önskar rördragningen gjord för detta ändamål.
 
Se till att installationen håller IP44 eller bättre samt att du tätar änden på rören/slangen med kabeln så att inte kall luft kommer in där.
 
Är det verkligen meningen att du ska rita kompletteringar på elschemat? Det kräver normalt en elkonstruktörs kompetens. Det kanske räcker med att du önskar en kopplingspunkt på ett visst ställe så fixar dom detaljerna. Dom kan då behöva veta fabrikatet på sensorn - det kanske behövs rör för både el och signal?
 
Hej! En dum fråga möjligtvis, men vad är en "trygghetsvakt"... en sån hade jag gärna haft, som värnar om min egen trygghet :)

Antar att det rör sig om radon, fukt, brand eller nåt sånt? Vill absolut rekommendera brand om du ska ha fläkt i krypgrunden. Några bekanta köpte hus med krypgrund och medföljande fläkt. Det blev elfel i fläkten och hela huset brann ner, 1 år gammalt.

/S
 
Som sagt, hustillverkaren och elfirman bör stå för att det blir rätt utfört, själv behöver du ju bara "peka" vad för prylar du vill ha och var.
 
Se till att det blir en egen ledning ända till centralen så att potentiellt fuktiga elgrener i krypgrunden inte behöver vara kopplade på samma jordfelsbrytare som merparten av huset, kanske?
 
Trygghetsvakt = en värme kabel i grunden som alstrar värme. Den styrs dock inte av temperaturen. Utan av fukten.
Den vaktar fukten! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.