Hej!

Först och främst ska jag säga att jag inte tänker ge mig på detta själv utan tänker koppla in behörig elektriker som gör arbetet åt mig. Jag skulle dock behöva veta vad en elektriker kan och inte kan göra i bygget.

Jag har elskåp bakom väggen med eluttaget på bilden. Jag ska regla upp golvet 10 cm med ventilerat granabgolv. Jag ska sätta upp en innervägg i rummet där jag skulle ha några uttag. Vid eluttaget är det ett hål in till pannrummet där det tidigare satt en antennkabel. Min fråga är om en elektriker kan dra kabel från proppskåpet genom väggen till en kopplingsdosa på väggen bredvid vägguttaget på bilden och sen vidare från dosan flexslang under golvet med FK i? Och om det är möjligt, är det ok att flexslangen korsar några isolerade Elementrör som också ligger under det ventilerade golvet? Se bild. Har lagt ener gammal flexslang över för att visa vad jag menar.


Vägguttag med kabel längs tegelvägg och gammal flexslang på golvet som exempel för förfrågan om elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gammal flexslang på betonggolv bredvid isolerade rör och uppgrävning för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja och ja.

Om det finns risk för fukt/vatten under golvet kan det vara vettigt att dra kabel istället för flexrör med FK. Det kan elektrikern bedöma på plats. Vad gäller elementrören så är det inga problem så länge slangen korsar på tvärsen och inte går långa sträckor med rören. Om du ändå har 10cm att spela på kan du väl lägga något mellan.
 
Vad bra då blir projektet troligen inte så kostsamt. Rören kommer bara korsa rakt över på ett ställe så det ska vara lugnt. Tack för svar!

En fråga till: uttaget på bilden har föregående ägare satt in (vet ej om det var elektriker eller ej som gjorde det). Det är dock jordat och övriga uttag i rummet är ojordade. Det finns en jordkabel i taklamputtagen i rummet. I dessa rör går också kablarna till samtliga uttag. Kan elektrikern bara dra den till alla de gamla uttagen eller behöver de dra ny från centralen?

Jag har dessutom tänkt dra högtalarkabel på golvet i egen flexslang (det gör jag själv). Får de korsa slang med 230v?
 
Redigerat:
Jordat lamputtag och ojordade vägguttag var en besynnerlig kombo. Låter inte som att några uttag någonsin borde ha varit ojordade i detta källarrum. Nåja, en skyddsledare för gruppen ska väl gå att hitta. Man ska inte ta vad som helst utan den skyddsledare som tillhör gruppen, så om lamputtag och vägguttag matas från samma grupp så borde en skyddsledare för denna gå att hitta i en kopplingsdosa någonstans, kanske den i taket om det är den som fördelar strömmen till vägguttagena?

En slang med FK i kan likställas med en kabel map isolationen, dvs fullständig isolering mot personer och husdjur. Så det finns inga elsäkerhetsmässiga hinder för att strippa en högtalarkabel på utsidan slangen om man skulle vilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.