Hej, Jag har nyligen flyttat in i en villa från 75, där en del av elen är dragen i kanaler uppe vid taket. Jag har nu frågat en hantverkare om det är möjligt att dölja elkablarna och han hävdar att vi kan skära upp en skåra i taket (gips), lägga kabeln i skåran och därefter spackla igen skåran. Min följfråga till homom var då om inte elkablar måste dras i VP-rör och han säger då att dessa elkablar är av ett sådant slag att de inte behöver dras i VP-rör! Kan detta stämma? Vad gäller vid en eventuell försäkringsfråga vid exempelvis en brand?

Mvh
Mikael
 
Vissa kabeltyper får förläggas dolt i vägg utan skyddsrör. Fabrikanterna anger om det är tillåtet men ofta är EKK eller EKLK det. Nu hamnar ju kabeln enligt förslaget väldigt grunt så risken är rätt stor att man lyckas skruva i den när man ska sätta upp/flytta en armatur så jag skulle nog inte gjort så i vart fall.

Du har ingen vind ovanför? Då lär det bli enklare och bättre att dra rör/slag där i stället.
 
Om du skall spackla in kablarna då hade jag nog valt EKLK samt haft jordfelsbytare på anläggningen. Om kabeln blir utsatt för yttre åverkan (spikning, skruvning). Då kommer metallmanteln att få kontakt med spik och ev. fasledare, då kommer jfb att lösa ut direkt.
Då kommer reaktionen direkt istälett för om två månader när krypströmmarna har förkolnat plasten så att den leder.
 
  • Gilla
Ksbjill
  • Laddar…
Hej,
Eldragningen kommer i och för sig att dras intill väggen så risken för att skruva i kabeln/kablarna är inte speciellt stor! kanske skall man lägga någon form av skydd runt del av kabeln för att unvika att det går att skruva direkt i kabeln?
På övervåningen ligger som du antyder all el på vind/kattvind, det är på nedervåningen som elen går i kabelkanaler.
Gällande försäkringen, räcker det med att jag har kvitto från företaget eller skall jag kräva att ansvarig elektriker skriver på?
/M
 
EKLK är kabeltyp, men vad kännetecknar den?
/M
 
Mikaelma skrev:
EKLK är kabeltyp, men vad kännetecknar den?
/M
EKLK är en kombination av EKRK (kulo) och EKK. Den ser ut som en EKK men har en aluminiummantel och en bi ledare innanför ytterhöljet av PVC. Den får användas nästan överallt t.o.m rörförlagd i mark. Men vid markförläggning är ofta EKKJ ett bättre val.
Biledaren skall anslutas till skyddsjord i minst en ända (matande ända). Den går till skillnad från EKK att förlägga snyggt vid synlig förläggning på vägg eller tak.
 
Redigerat:
PVC-isolerad, PVC-mantlad och plastad aluminiummantel med en biledare för anslutning av alu.manteln. Den är alltså lite mer robust än EKK. EKRK har nästan samma uppbyggnad men är lite tunnare.
 
Jag som elektriker hade aldrig använt mig av den där lösningen. Känns ytterst amatörmässig.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag som elektriker hade aldrig använt mig av den där lösningen. Känns ytterst amatörmässig.

//Patrik
Jag kan bara hålla med
 
Hur skulle ni ha gjort och är den lösning som presenterats laglig?
/M
 
Mikaelma skrev:
Hur skulle ni ha gjort och är den lösning som presenterats laglig?
/M
Det finns förläggningssätt som är godkända, fast som ingen praktiserar frivilligt.
T.ex. inspackling av kablar eller lösa kablar i hålväggar (gipsvägg).
Inget att rekommendera!

Vill du ha infällt så skulle jag fräst in/fiskat slang i väggarna och dragit FK.
Annars en snygg kuloinstallation.
Kanske regla ner taket lite och lagt slang där och dragit kablarna i.

Det finns en övervåning? Alltså ingen vind så att man kan komma åt uppifrån?

Allt beror ju på hur pass stora ingrepp du vill göra i väggarna och tak.

//Patrik
 
Det finns en övervåning och det finns en vind, problemet är att denna lösning med ellister är på nedervåningen!
Min fundering är dock om detta nu är lagligt, är det inte den billigaste lösningen? Var tycker ni att problemet med denna typ av lösning ligger?
Tack för era svar!
Mvh
Mikael
 
Säkerheten samt möjlighet att byta eller inspektera kabeln. Vad händer vid nästa renovering med listspikning e.t.c.???
Fräs en 16 mm slang istället för 10 mm kabel och då finns möjligheten att byta kabel vid behov. Kostnaden för slang är småpengar i sammanhanget.
 
Redigerat:
Kan du utveckla! En lekman som jag har svårt att förstå vad som avses!
/M
 
Om du skruvar/spikar in i en infräst kabel så måste du riva upp, byta hela kabeln och återställa väggen med måla/tapet.

Om du skruvar/spikar in i en infräst slang med FK så kan du (om du mot förmodan skulle träffa av en FK utan att den flyttar sig) bara dra ut de gamla FKna och dra i nya. Du behöver dvs ej förstöra väggen.

Eller om du kommer på att du vill dra in en tändtråd/extra fas så är ju detta omöjligt med kabel.

Dessutom om du fräser in kabel utan rör så att den sitter fast i väggen och inte kan röra sig så måste man ha spikskydd där det finns risk för genomspikning..

= Jag har inte hört talas om någon seriös elektriker som fräser in kabel utan rör, förutom möjligen i ytterst speciella omständigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.