Hej på er!

Finns det några regler/förhållningssätt för att dra VP-rör för el i betongplatta som ligger på mark? Nu är det väl så att om man bygger trähus ovanpå plattan så dras normalt elen i väggarna men när väggarna är av betong/lättbetong borde det gå lättare att dra elen direkt i plattan ??? Går detta att utföra trots att även golvvärme gjuts in?

Kommentarer? förslag??

Mvh Stefan :)
 
Som sagt inga problem.
Vi bygger i betong.
El-killarna har redan beställt hur stora rör dom vill ha i plattan.
Grundkillen föreslog själv att dra in redan rör för tele, el och annat.
T o m rör för gasspisen har vi tänkt dra in genom plattan (vi undersöker först om det är säkert att göra)
 

Tjena kompisar!

Tjohej, där slog man alltså huvudet mitt på spiken! Kul att hjärnan fungerar ibland i varje fal ;D

När du säger parallelt med väggarna, menar du att man bara får göra 90 graders svängar och inga diagonaler? Finns det några föreskrifer om hur långt från väggarna man får dra eller går det att dra mitt i ett rum också??

Mvh Stefan
 

Hej Thomas!

Menar du att man inte får lägga ut rören på armeringen eller eventuellt i väggarna själv? Att koppla och dra elledningarna är en sak men även själva rören :-[

Mvh Stefan
 
Thomas skrev:
Stämmer alldeles precis.
Inte ens om en elektriker kontrollerar och godkänner rördragningen?
 
Märkligt? De byggen jag sett har snickarna satt dosor o
dragit vp-rör.
 
Tänk på när ni lägger rör i plattan att det är lätt att rören inta hamnar exakt där väggen kommer eller att rören vrider sig när man gjuter och att man då kan missa väggen. Jag kommer att dra alla mina rör i mellanbjälklaget och då slipper man dra dit elektrikern när man ska gjuta.
 
Min arkitekt som är byggnadsinspektör menade att man som amatör själv kan dra rören men att elektrikern kopplar in det hele, jag kan kolla med honom en gång till. :D

Mvh IW

 
Det stämmer faktiskt inte. Du måste ha behörighet också för att dra tomrör.

Orsaken är att det allt för ofta hände att när elektrikern kom till ett bygge med fördragna tomrör så var de så dåligt dragna att han fick göra om allt igen. Till slut tröttnade elbranschen och införde krav på behörighet.
 
OK, det kan jag förstå. Mitt lilla bygge skall genomföras i egen regi för egen maskin så det blir nog först en liten diskussion med lämplig elektriker om vad han anser mig kunna göra. Tänkte också köra sånhär fördragen plastslang vad den nu heter..

Tack för input hälsar Iw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.